halwa telinga

Tuesday, March 17, 2009

give and take

assalamualaikum WBT

waaa....lama x update blog ni...postpone pnya postpone,kali ni bru brpeluang nk tulis entry.

ok..tgk kpd tajuk kali ni,give and take

beri n terima.

lumrah hidup, semua orang nak tolong orang. tolong meringankan beban hidup. betul tak?
tapi, sanggupkah kita menjadi orang yang ditolong sahaja atau yang menolong sahaja?

adoila...tak reti nak cakap sbnrnya, konsep give and take ni sunnah alam

dalam pada menerima, kena jugaklah jadi yang memberi and begitulah sebaliknya.

banyak yang saya perhatikan, sebelah pihak sahaja yang memberi, yang asyik terima tu tak rasa apa2 ke?

saja berkongsi pengalaman, diri ni tak lah baik sangat....pada mulanya, rela hati, ikhlas tolong orang...but, smpai satu masa saya mula terfikir.."kenapa aku je tolong die?yang die tu, tak terfikir ke nak balas balik?"

bila benda ni terfikir di dalam hati saya, soal ikhlas mula saya perkotak katikkan..sendiri persoalkan...ikhlas ke aku tolong die? Astaghfirullah....saya rasa saya tak patut fkir macam tu

setelah berbincang dengan orang yang saya percaya boleh bagi idea yang bernas, saya mula faham apa sebab benda2 macam ni berlaku....sebab tak semua orang sedar konsep 'give n take'

bukan mengharap balasan tapi benda ni boleh akibatkan berlaku masalah hati.
buruk sangka, riak, macam saya; soal ikhlas tak ikhlas...and banyak lagi sbnrnya.

maybe, bagi setengah orang, hal ni kecik...tapi bagi saya, masalah besar lajugak sbb melibatkan soal hati

kalau hati rosak, rosak la seluruh anggota, kalau baik, baik la anggota yang lain....lebih kurang la mksud sebuah hadis.

so, tepuk dada fikir sendiri, kita ni golongan mana? always giving or always receiving other's kindness? give n take bnda tak baik pun kena ambik kira...nak ke kita orang wat jahat kat kita? kalau tak nak jangan buat. kalau awak 'give' , awak akan 'take' lepas ni.

so, nak bertindak tu kena la fikir kemaslahatn orang disekeliling..

last untuk entry kali ni, jagalah hati, sebab hati ni seketul darah yang bertanggungjawab dalam mencerminkan peribadi kita. maybe next time, saya akan tulis pasal masalah hati pulak. tapi, ntah bila la tu...wslm

1 comment:

테하 ♕ said...

Erm, phm2..at least kita sedar n cuba apply konsep gv n take 2..huhu