halwa telinga

Monday, August 23, 2010

memekarkan cinta di kota Mekah

assalamualaikum Wbt...

alhamdulillah sudah selamat sampai ke Alex. 2 minggu meninggalkan bumi mesir, banyak pulak yang berubah. jam tukar pun tak tahu. esok insyaAllah akan meninggalkan bumi ini sekali lagi. bakal berangkat ke tanah air=).

pengalaman lebih kurang 2 minggu di tanah suci, menimbulkan rasa rindu di hati ini. teringin untuk berpijak sekali lagi ke sana. kalau ada rezekinya, insyaAllah.

suasana berpuasa di masjidil haram cukup menyejukkan hati walaupun suhu mencecah 40-50 darjah celcius. 'fastabiqul khairat'...itu yang kami nampak. cukup dipraktikkan. amalan bersedekah diamalkan di mana-mana saja. walaupun di laluan sa'ie, ramai yang menghulurkan air zam zam dan kurma sebagai persediaan untuk berbuka. paling kurang, semasa tawaf ada yang sedekahkan tisu untuk lap peluh. saya mula terfikir, rupanya, pintu untuk buat kebaikan terbuka luas di mana saja. dan mereka pula, sekali Allah beri peluang untuk buat kebaikan, terus direbut. betullah, berlumba-lumba untuk buat kebaikan. semoga kita sama-sama praktikkan amalan ni. insyaAllah.

dek cuaca yang yang sangat panas,ramai pula yang jatuh sakit. mungkin itu kafarah dosa. kita pergi sana pun, dengan harapan Allah ampunkan dosa kita. semoga hati ini lahir sebagai hati yang baru.

pengalaman mendaki jabal nur untuk ke gua hira' sangatlah terkesan di hati. baru satu pengalaman Rasulullah SAW yang dirasai, itu pun sudah cukup susah. penat tak terkira. apa yang boleh saya cakap, "terasa nak pecah jantung". suasana jabal nur yang di sinari cahaya lampu dari kota mekah, dan TANGGA yang dibina, sedikit sebanyak membantu kami untuk menuju ke gua. itu pun rasa susah jugak . apatah lagi Rasulullah SAW, yang ketika tu cuma ada batu-batu dan tiada cahaya. bila sampai di puncak jabal nur, saya berfikir sejenak. padan lah Rasulullah SAW jadi takut bila baginda didatangi Jibril. maklumlah, dalam suasana yang gelap, tiba-tiba datang satu cahaya yang terang, dan berbicara dengannya.

masih ingat kata-kata ust haji saleh yang bawa kami untuk jaulah di Mekah,

katanya "kamu orang muda tak kan tak boleh panjat. Rasulullah dulu panjat laju. lepas jumpa Jibril tu pulak berlari-lari turun ke bawah." ...kami ni pulak, turun pun lambat. jauh sungguh dengan semangat Rasulullah. patut lah Rasulullah SAW boleh jadi kekasih Allah.

sayu hati untuk meninggalkan kota Mekah, diganti dengan hati yang berbunga tatkala pertama kali memandang masjid Nabi. "Assalamualaikum Ya Rasulallah, Assalamualaikum Ya Habiballah"... umatmu yang seorang ini terasa malu untuk bertemu mu Ya Rasulallah, di mana sumbangan ku untuk menyambung rantai perjuanganmu. sejauh mana aku telah amalkan sunnah mu.

semoga pengalaman 2 minggu itu melahirkan diri yang baru. semoga cinta kepada Allah , RAsulullah SAW dan ISlam semakin meningkat. bersama memekar kan cinta kepada Allah dan Rasulullah SAW, insyaAllah. semoga segala doa yang dipohon dikabulkan. amiin.



6 comments:

nhanunmr said...

bile sy dgr ust sebut.."assalamu'alaikum ya Rasululullah,assalamu'alaikum ya Habiballah"---sebak yg teramat.

ape yg pasti,sy rindu dgn 'pemandangan' yang menyejukkan suhu yg panas..doakan sy.ke sana lagi.. ikut plan :P

a M i e said...

dengar cerita pun kite sebak..
bila lah peluang kitx nak pegi pulak

nhanunmr said...

salah eja..:p

*assalamu'alaika...hehe

tuan rumah said...

hanun > insyaAllah klu ade rzki, b4 grad kite pegi lg..

amie > insyaAllah smpai msanya nnt. seronok jd tetamu rumah Allah ni.

nuruzuaz said...

kak syimah, bestnye bce pasal akak dh g mekkah.... wat umrah ea??? doakan saya smpai ke sana juga ye....
^_^

Anonymous said...

alhamdulillah..
diberi pluang tuk jejak kaki ke bumi anbiya'
dayah bila lagi??
doa2 la ye...