halwa telinga

Saturday, November 8, 2008

kenapa ikut orang???

assalamualaikum

salam block baru untuk sahabat-sahabat Alex...kali ni kita belajar pasal blood pulak
immunity hari tu dah cair ke? kepada yang rasa tak berapa nak masyi lagi tu,study la awal-awal before final sem menjengah..;-)

semalam, smart circle saya baru bermula. Kali ini, sc kami dibuat di rumah saya. Ingat nak masak smthg tuk akak sc; kak ona. Tapi,memandangkan ada 2 buah rumah buat open house, saya batalkan saja niat tu. Kalau masak takut tak habis pulak.

Sc kali ini kami isi hanya dengan sesi bertaaruf. Kami dikehendaki memberitahu nama,asal,mknn kegemaran, benda yang plg ita suka n satu sikap yang paling tak suka.
Semua soalan-soalan tu saya jawab dengan skemanya kecuali satu soalan, sikap yang paling tak disukai. Saya paling tak suka sikap yang suka ikut orang. Jadi, saya tak suka kalau saya bersikap sedemikian.

"Ikut orang macam mana tu?" kak ona tanya. Contohnya, kalau kita nak buat sesuatu, yang memang betul dah pun benda tu elok, buat je la. Jangan sebab tengok orang lain tak buat,kita tak nak buat. Sikap macam ni blh menyebabkan seseorg tu tak maju ke depan. Ye lah, asyik ikut orang je. Jadilah perintis. Jadi orang pertama dalam buat sesuatu.

Pastu, saya memandang cara remaja sekarang berpakaian. Ada yang trendy, ikut fesyen semasa,ada jugak yang tetap sama penampilannya dari dulu smpai skrg. TAk kisahlah macam mana kome nk pakai tp ingt, jaga aurat kita. Masuk pulak bab aurat ni, saya rasa hairan, kenapa ada org akan pakai ikut tmpt. Kalau nak pergi jln-jln,shopping2, diorg pakai jeans,baju tshirt, kalau semua longgar dan tutup aurat, ok la...tp,mslhnya jeans yg ketat...baju pulak agak singkat dan ketat jugak. tapi, bila diorg nak hadiri majlis agama, diorg akan pakai baju sesempurnanya. baju kurung, jubah, tudung pun akan cari tudung yg tak nipis. kenapa pulak jadi macam tu? korang shopping kat dunia, pergi mjlis agama pun kat dunia jugak. Allah pemilik dunia. Kenapa pergi ke majlis agama bru nk tutup aurat? takut dengan Allah atau.....segan dengan org? fikir2 kn lah....saya tak nak buat kesimpulan sendiri.

Tegaslah dengan diri kita. Jangan biar org yg belum tntu betul atau salah dalam perbuatan dia tu mempengaruhi kita. Cuba kita fikir, kita duduk di Malaysia, kita patuhi undg2 malaysia..tapi,sedarkah kita...yang kita hidup di dunia milik Allah Yang Maha Berkuasa. Adakah kita mematuhi segala perintahNya?dan meninggalkan largnNya? kalau kita tak nak buat semua tu, pergi cari dunia lain...ada ke?

No comments: