halwa telinga

Thursday, November 20, 2008

ribs






assalamualaikum warahmatullah wa barakatuh

sengaja tulis penuh2 sbb buletin the letters of avicienna utk bln ini mengempen memberi salam dengan sempurna kpd sesiapa sahaja sama ada kita yg kita knl atau tidak. Bagi slm hnya kpd org yg dikenali adalah salah satu dari tanda kiamat...mmg ini yg brlaku skrg,kn???


hari ni hari khamis....smua org tahu. Jadual hari ini penuh, dari pukul 8 pg smpai kul 2 non stop. Kls last skali td, klas Anatomy. Dah lama tak masuk lab Anat,sbb ni la 1st lab anat utk sem ni. Rindu dengan bau2 formalin yg memeningkan dan meloyakan ni. Huh!


Hari ni lab psl RIBS..ya, tulang rusuk kita. Classification: Typical n Atypical. Bntuk rib ni bengkok. Outer convex and Inner concave. Kata Prof smbil tunjuk2 kat tulang rusuk y dia tgh pegang. Masa tu, saya tiba-tiba teringat, ttg wanita.

Semua orang tahu, Hawa dicipta dari tulang rusuk Adam as. Bengkok. jadi, mereka perlu diluruskan. Dengan cara yang amat lembut dan berhati-hati. Tulang yang bengkok, kalau dipaksa untuk lurus, patah. Jadi, bimbinglah wanita dengan cara yang bijak dan berhikmah. Sama ada anda seorang ayah, ibu, abang, dan sebagainya. Tak mustahil bagi seorang adik lelaki untuk membentuk kakaknya.


penciptaan engkau dari rusuk lelaki
bukan dari kaki untuk dialasi
bukan dari kepala untuk di junjung
tapi dekat di bahu untuk dilindung
dekat jua di hati untuk dikasihi
engkaulah wanita hiasan duniawi






Tapi, perhatian buat semua perempuan...tak kisahlah anda seorg ibu, kakak, mahupun seorg isteri, kita perlu sedar yang tanggungjawab untuk membimbing juga terletak di tangan kita sendiri.. Allah tak kan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka mengubah diri mereka sendiri. Ingat kata2 Allah tu. wanita lah fitnah terbesar di dunia. Setiap gerak geri kita, percakapn kita, pakaian kita, semua menjadi perhatian.


Ada org cakap, "alah, lalu je la, bukannya dia tengok pun," Buta ke dia tak nampak kita kalau kita lalu di hadapannya? Kalau la si lelaki tu menunduk pandangan tu, Alhamdulillah. Tapi, kita kena tahu bhwa setiap apa yang terdetik di dalam hati dia menjadi satu fitnah ke atas kita. "cantiknya,wanginya, comotnya, entah apa2 la dia ni, lembab la..." dan macam2 lagi.


apa yang berlaku sekarang ni; ikhtilat, semua disbbkan oleh tak semua org terfikir benda ni. Semua rasa cam biasa je. "ala...borak biasa2 je, lagipun tgh org ramai," Inilah kisah hidup remaja sekarang, bukan saja remaja, tp siapa2 saja...perkara mungkar dah mnjadi sesuatu yg sgt biasa, dah berani buat terng-terangan...Masya Allah..






Dah masuk kes membebel pulak. ni kes sakit mata tengok mslh rmja2 skrg la ni...sy just nak peringat kat diri sendiri dan kawan2 yg lain. Wanita fitnah dunia!

No comments: