halwa telinga

Thursday, December 11, 2008

salam aidiladha

assalamualaikum...

nmpknya hari ni baru smpat untuk sy post smthg smpna hari raya aidiladha ni.
Saja nak kgsi pngalaman raya haji tahun ni...lain ckit dari thn lps...lg best..!

Raya tahun ni saya smbut di Cairo,di Rumah Kelantan Baru. Niat dihati nak buat korban memandangkan tahun ni korban unta di RKB,tp dibatalkan niat tu...nak tgk org buat dlu. Kalau ada rezeki,thn depan la kot..

Sehari sblm Raya saya pergi ke Cairo dengan menaiki coaster;ala2 bas la jugak...brtolak pagi,ptg tu smpai la

Keesokannya, kami sembahyang sunat hari raya di Masjid Musa. Masjid ni biasanya disewa oleh org2 melayu utk solat sunat hari raya...baru lah blh dgr tkbir versi Malaysia...sayu....


Lps tu saya pergi teman seorg kakak senior saya yang buat ibadah korban...masa ni la saya ambik pluang utk tgk cara org buat ibadah korban. Sunat pegang tali dan niat. Pastu waktu smbelih, sunat untuk tgk binatang korban disembelih dan tgk darahnya mengalir...utk menghapuskan dosa..Hari tu, 5 ekor unta telah dikorbankan.

pada hari raya ke-2, RKB mengadakan majlis kenduri; bekwoh dlm bhsa Klntan. Pada waktu beginilah kami anak2 Kelantan berkumpul, sama ada peljar bidang agama atau medic, semua seperti satu keluarga. Walaupun rumah kelantan x seselesa rumah negeri lain, tp saya dapat rasakan, keadaan rumah tu lah yang mengeratkan tautan ukhwah kami....indahnya persaudaraan sesama islam ni....
unta yg dah disembelih ditutp dengan tikar sbb tak nak bagi unta lain tengok, nnt dia takut
sekor dah rebah...!
Akhawat hanya menonton sesi sembelihan dari dewan
Kira2 pukul 3 ptg, kami bertolak pulang ke Alex. Di Alex, saya menerima jemputan ke rumah terbuka di rumah kawan2. Walaupun ada yang x lgkap dlm majlis2 yang kami buat,tak kisahlah sekecil2 atau sebesar2 majlis...saya cuma set dlm kepala,biasala...hidup di perantauan..

Tapi, dalam kemeriahan kami menyambut hari raya, hadiri rumah terbuka, terasa sedih bila fikirkan seorg kawan kami yang terlantar di hospital sebab sakit Tb...kesian dia. Semoga Faraheen cepat sembuh...robbuna Yashfiik InsyaAllah...


Akhit kalam...salam aidiladha utk smua kawan2...yg travel ke Turki,slmt menyambut hari raya di Turki..sblm ahli bait saya berangkat ke Turki, smpt jugak la pesan, jgn lupa takbir di pagi raya. sunyi je rumah bila diorg tak de..

No comments: