halwa telinga

Monday, December 7, 2009

la taghdhob

assalamualaikum WBT..

"jangan marah a, nanti kena jual" teringat cerita P.Ramlee - 3 abdul, kalau x silap- yang selalu diugut oleh pak mertua. kalau marah, nanti kena jual.

la taghdhob = jangan marah

ada yang tulis, 'la taghdab'..bukan ke itu menyebabkan pmbaca baca dengan 'dal'? sedangkan ejaan sebenar 'dhod'..

Rasulullah SAW pernah diminta oleh seorang lelaki untuk memberi nasihat kepadanya. lalu Rasulullah menjawab, "la taghdhob!" (jangan marah). tapi lelaki itu terus meminta nasihat lagi. dan Rasulullah tetap mengulang ayat yang sama "la taghdhob! la taghdhob!"

la taghdhob. penggunaan 'la' an-nahiyah menunjukkan Rasulullah menegah kita daripada marah. dan lagi, baginda mengulang-ngulang ayat yang sama menunjukkan larangan yang bersungguh-sungguh supaya jangan marah.

jangan marah. jangan marah. jangan marah.

ramai yang tidak mampu mengawal perasaan marah. akiba
tnya, berlakulah perpecahan antara sahabat,keluarga bahkan pemimpin-pemimpin negara.

so, macam mana nak kendalikan marah?

Rasulullah ada mengajarkan kepada kita cara-cara mengendali marah.

pertama sekali, bila datang perasaan marah, cepat-cepat baca ta'awwudz ( A’uudzubilaahi minasysyaithaanirrajiim).

Rasulullah pernah mengajarkannya kepada dua orang sahabat yang saling mencaci dengan mengatakan, “Sesungguhnya aku akan ajarkan kalian suatu kalimat yang kalau diucapkan akan hilanglah kemarahan kalian, yaitu bacaan A’uudzubilaahi minasysyaithaanirrajiim. “ (H.R Bukhari)

keduanya..Rasulullah suruh ubah posisi kita masa marah. kalau yang berdiri, Baginda suruh duduk. yang duduk disuruh baring.

Rasulullah saw bersabda,
“Apabila salah seorang di antara kalian marah, sedangkan dia dalam posisi berdiri, hendakhlah dia duduk. Kalau telah reda atau hilang marahnya (maka cukup dengan duduk saja), dan jika belum reda, hendaklah dia berbaring” (H.R Abu Daud)

seterusnya, diam dan tidak bercakap

Rasulullah saw bersabda, “Apabila diantara kalian marah, maka diamlah” (H.R Ahmad).

ramai yang lagi marah, lagi banyak bercakap. ye la, nak menang jugak mcm mna pun.

yang keempat, berwudhu'. marah sinonim dengan api. api=panas. api dipadamkan dengan air yang menyejukkan. so, Rasulullah pesan supaya berwudhu' apabila marah.

Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya marah itu dari setan dan setan itu diciptakan dari api, dan api itu bia padam jika diredam dengan air, maka apabila di antara kalian marah, berwudhulah” (H.R Ahmad)
yang terakhir. solat. laksanakan solat sunat 2 rakaat.

Rasulullah saw., “Ketahuilah, sesungguhnya marah itu bara api dalam hati manusia. Tidaklah engkau melihat merahnya kedua matanya dan tegangnya urat darah di lehernya?Maka barangsiapa yang mendapatkan hal itu (amarah), maka hendaklah dia bersujud (shalat)” (H.R Tirmidzi)

insyaAllah melalui solat, amarah akan hilang.

kesimpulannya, apa2 masalah yang kita hadapi, kita kena kembali kepada Islam. Islam itu syumul. meliputi semua benda. Islam ajar kita macam-macam. nak handle marah pun Islam ajar.

untuk beramal dengan Islam, kita tak perlu tunggu masa yang sesuai. tiada istilah 'awal lagi, nnt tua aku bertaubatlah'.

tiada juga istilah, 'aku dah banyak buat dosa. aku dah terlambat'. Tiada istilah terlambat. sambutlah hidayah daripada Allah dengan Taqarrub kepadaNya. sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun.

ingat lah...life is too short.

semoga kita semua sentiasa dalam rahmatNya. amin..

No comments: