halwa telinga

Monday, September 5, 2011

mencari

assalamualaikum wbt..

Allah...

rindu blog.

idea kering. bila check traffic blog... KOSONG! blog ni semakin kekeringan entry sebab tuan rumah betul2 kering idea! jiwa tak terisi dengan tarbiyah hidup agaknya. err..bukan 'agaknya' lagi, tetapi 'memang pun'. kalau dah hidup terperap di rumah, buang masa....mana nak dapat pengisian hidup? buka laptop buka benda sama.

sebenarnya, dah beberapa entry ditulis. tapi, semuanya separuh jalan. bila cuba baca, rupanya sekadar menulis monolog hati yang entah pape.

saya cuba mencari sesuatu untuk dibaca. ditilik rak2 buku di rumah. haih...buku sama.

terdetik di hati ingin membaca sebuah buku ni. 'Jalan Cinta Para Pejuang'. buku Indonesia rupanya. mana lah saya nak cari. mula terbaca mengenai buku ni semasa pertama kali terbaca kisah cinta Saidatina Fatimah puteri Rasulullah saw dan Saiyidina Ali KWJ. kemudian saya baca kisah cinta Salman Al-Farisi terhadap seorang gadis solehah di Madinah.

kisah cinta yang agung. benar lah cinta itu fitrah kerana para pejuang Islam ini sendiri jatuh cinta. tapi, apa yang membezakan dengan dunia sekarang adalah CARA PENGURUSANNYA. silap pengurusannya, akhirnya fitrah itu bertukar fitnah.

sedikit kata2 daripada buku JCPP ni ..

jika kita menghijrahkan cinta; dari kata benda menjadi kata kerja maka tersusunlah sebuah kalimat peradaban dalam paragraf sejarah jika kita menghijrahkan cinta; dari jatuh cinta menuju bangun cinta maka cinta menjadi sebuah istana, tinggi menggapai surga


sangat tersirat,bagi saya.

mana nak cari buku ni???

next, ini sebuah novel =).

Quartet. saya dah tanya beberapa orang, "best tak Quartet?". kalau nak beli, biar berbaloi. kalau jalan penceritaannya bagus, insyaAllah mesej sampai. akhirnya, jumpa entry ni. Apa kata saya tentang novel Quartet?

ok. kena pergi kedai buku. banyak lagi buku yang nak dicari.

tertarik satu mesej dalam ulasan buku Quartet tu.

~takdir itu berada di hujung usaha~

nak baca buku 'Tautan Hati' juga. walaupun dah lama buku ni dijual, dan dah ramai yang dah baca...tapi saya belum baca. saya baca 'anak' dia je. cerpen -seindah mawar berduri-


mencari-cari 'mawar' yang betul2 mempertahankan kelopaknya sehingga ke akhirnya, untuk aku ikuti. ~hey, jadi lah 'mawar' tu.

"Ya Allah Ya Tuhanku, janganlah pesongkan hati kami setelah Engkau beri hidaya kepada kami"

wallahu a'alam.

2 comments:

nhanunmr said...

Hee,teringin nak baca buku secangkir teh pengubat letih?ust hasrizal.. (well,dont really sure name betulnya) :p

sy kan suka sejarah.hehe

tuan rumah said...

nnt sy try cari,ok? buku ust hasrizal insyaAllah x mengecewakan=).*buku tu pasal sejarah ko?