halwa telinga

Thursday, May 21, 2009

too small too big 2

assalamualaikum WBT...

too small too big lg

sblm ni selesai sudah masuk bilik air

entry kali ni nk pakai baju

Baju kurung...kalau majlis formal boleh la,ni nak g shopping tak kan pakai baju kurung kot...pernah anda terfikir begini???

pernah suatu ketika, masa tu saya form 4, kami sekeluarga, berkunjung ke Perlis, rumah ibu angkat ayah,tapi before sampai tu, ayah bawak kami pergi zoo...masa tu saya tengok mostly budak perempuan especially remaja pakai seluar, tshirt...masa tu baru saya perasan, 'aku je pakai baju kurung?' Masa tu saya rasa agak segan, ye la, pakai baju kurung pegi zoo..

satu lagi, masa di ukm,cuti2 saya dengan beberapa orang kawan, akan keluar jalan2 ke Kajang. saya iron baju. tiba2 datang kawan saya,

"syimah pakai baju kurung ke?"

dengan selambanya saya jawab, "a ah,kenapa?"

"tak de pape lah," muka sahabat tu dah pelik. pergi masuk bandar pakai baju kurung??

yang saya pulak fikir masa tu? "salah ke aku pakai baju kurung??"

jubah....macam ustazah la

blause ...jeans...ha...yg ni baru up to date sket...

kalau aku pakai tudung lilit, ok tak??


hmm...tak kisah lah nk pesen mana, tapi make sure tutup aurat la

Pakaian harus bersih dan rapi....jaga la imej kita sebagai orang islam. nanti kalau pakai comot-comot, apa impression non muslim terhadap muslim?

Untuk laki-laki, agar memakai pakaian yang panjang sampai menutupi aurat (pusat ke lutut)...so,jgn pakai seluar pendek

Sedangkan wanita, harus menggunakan pakaian yang menutupi anggota tubuhnya keculai wajah dan kedua telapak tangan.....yg jarang n ketat x boleh...HARAM

Para lelaki muslim, haram hukumnya menggunakan sutra dan emas. oleh karena itu, dilarang bagi lelaki muslim untuk menggunakan barang-barang diatas.sebagaimana sabda Rasulullah ber¬sabda: Sesungguhnya dua benda ini (emas dan sutera) haram atas lelakiummatku. (H.R.Abu Daud)

Dalam islam tidak diperkenankan lelaki memakai pakaian wanita dan sebaliknya. karena hal ini dapat menyebabkan "tassabuh".....kalau kita perhatikan zaman sekarang ni, banyak berlaku masalah2 ni....ini adalah salah satu tanda kiamat,

Dalam ajaran islam, hukumnya sunat memakai pakaian dengan diawali bagian kanan....bnyk yg Islam ajar, buat apa2 pun mula dgn sebelah kanan....masa nk tgglkan pakaian,tanggal sebelah kiri dulu

Tidak diperkenankan memakai pakaian yang mewah...tgk la harga pakaian kita, harga 200 untuk dipakai, berbaloi ke????

Lebih mengutamakan pakaian yang berwarna putih....putih itu bersih...Allah suka kebersihan

Hendaklah berpakaian yang rapi dan sopan
dalam buat apa-apa sekali pun, sama ada berpakaian, sikap perangai kita, cara kita, kena jaga hak Allah terlebih dahulu...bertepatan ke tak dengan yang Allah suruh? nak bergaya????

boleh, tapi tengok dulu, betul ke tak...

teringat kata seorang sahabat,
jagalah hak Allah dalam menjaga hak manusia

malu nak buat sesuatu yang tak elok??? tengok balik yang mana sebab 1st? malu kat Allah atau manusia?

contohnya bab jaga pandangan la...kalau jumpa orang Arab,usha je dia, tak terasa benda tu salah, tapi kalau jumpa orang melayu, mula tunduk sopan...padahal, orang arab tu bukan mahram jugak...pelik2...tak faham






No comments: