halwa telinga

Friday, March 19, 2010

anak-anak masa depan

assalamualaikum WBT...

alhamdulillah , setiap kali perlu dimulakan dengan alhamdulillah. banyak nikmat yang diberikan kepada kita setiap hari. jangan hanya mengucap alhamdulillah pada nikmat yang dilihat terang-terangan sahaja=).

entry kali ni mungkin ada yang kena dengan jiwa sahabat2 sekalian dan mungkin ada yang tak suka berfikiran seperti saya sekarang. maaf, maaf terlebih dahulu, mungkin saya terlalu berfikir ke depan. adeh laaa...tapi, saya nak mengajak anda berfikir juga. sebab, kita tak tahu apa yang akan jadi akan datang. untuk katakan yang anda belum sampai seru untuk berfikir tentang perkara ni, anda tahu ke bila malaikat maut akan mendatangi anda?


mungkin sebab jauh dari keluarga, menyebabkan saya terfikir tentang keluarga. mak ayah. adik- beradik. saya terfikir cara mak ayah didik kami. jadi, saya terfikir lagi, macam mana saya nak didik anak-anak saya nanti ye? mampu kah saya untuk didik anak-anak sebagaimana mak dan ayah didik kami 5 beradik?

saya membayangkan kesibukan hidup saya nanti. banyak urusan yang perlu dilakukan. mungkin hospital menjadi rumah kedua. bila balik rumah, anak-anak mesti dah tidur. tiap hari ter'miss' waktu bersama mereka. saya memikirkan masa untuk saya mendidik mereka. adakah waktu untuk itu? ya, cikgu boleh didik. tapi, didikan ibu bapa berbeza sama sekali dengan didikan guru2 mereka.

sebagai student skrg ni pun agak terasa kesibukannya. selain study, ada tanggungjawab lain yang perlu dipenuhi. adik2 sc (usrah),sc sendiri, musyrifah adik2 medic mesir, tanggungjawab pada ahli beit, kelas2 lain lagi. jadual harian seakan penuh. ini baru student. dan saya bukanlah AJKT yang sibuk sepanjang masa dan sampai tanggungjawab pada mereka pada diri sendiri pun kadang2 terabai. sibuk menguruskan kebajikan ahli PERUBATAN (berterima kasih lah pada AJKT yg bnyk bekerja).saya terfikir,bila dah ditaklifkan jadi doktor nanti? tak tahulah sesibuk mana lagi. entah sempat atau tidak untuk menghadiri usrah seperti sekarang. entah ada masa atau tak masa untuk belajar agama. bimbang, kalau semua ni terhenti bila dah masuk alam pekerjaan.

tanggungjawab pada keluarga pun tak boleh lepas tangan. sekarang, nasib ada internet kat rumah, masih mampu untuk hubungi keluarga sekali seminggu. kalau tak, dulu mahu sebulan sekali baru saya akan dengar suara mak,ayah,adik2...tapi, 5 tahun akan datang? sempat kah saya? mungkinkah sampai 2-3 bulan baru saya akan menghubungi mereka? wa na'udzubillah min dzalik. banyak tanggungjawab sebenarnya. antara sedar atau tak, tanggungjawab sedia terpundak di bahu kita sebenarnya.


teringat kelas praktikal skill semester lepas. Dr. Tarek Koraitami membentangkan slide ppt macam biasa. tapi, dalam slide terakhir, dia letakkan gambar anak-anaknya. katanya, dia terlampau sibuk. bila dia balik malam, anak-anak dia dah tidur. pagi esoknya, dia keluar awal anak-anak masih belum bangkit. tak sempat untuk bermesra dengan anak-anaknya.jadi, dia letakkan gambar sebab dia takut dia akan lupa wajah anak-anaknya. sampai macam tu!


doktor-doktor yang datang bagi motivasi sebelum ni ( dr.latiff,prof. hatta, dr. aimi, dr.nasaruddin dan dr. rahmah--parents hajar--) pun cakap, tak dinafikan kehidupan sebagai seorang doktor ni memang sangat sibuk. stress nya lagi. harap tak lepaskan stress pada anak2 ye=). faham kah suami dengan kerja kita nanti?(kalau suami juga seorang doktor,tak de mslh rasanya).

10 tahun akan datang, cabaran dunia makin hebat. gejala sosial sekarang pun makin tak terkawal. apatah lagi 10 tahun akan datang? takut untuk membayangkan anak-anak akan membesar di zaman tu. kita yang hidup sekarang ni pun, hanya mengharapkan iman untuk menyelamatkan diri. mampukah kita untuk mengukuhkan iman mereka andai iman sendiri senang goyah?

"Wahai orang2 beriman, masuk lah ke dalam Islam secara menyeluruh. dan jangan ikut langkah2 syaitan. sesungguhnya dia adalah musuh yang nyata bagi kamu." surah al-baqarah ayat 208. andai Islam diamalkan sepenuhnya.....

tapi, siapalah kita, siapalah saya untuk katakan saya sibuk.untuk katakan mungkin tak cukup masa untuk keluarga. tak sempat untuk mendidik anak-anak. ini bukan alasan untuk gagal mendidik dan mengasuh mereka. contoh terbaik, Rasulullah SAW..tak dapat dibandingkan kesibukan baginda dengan kesibukan kita. sampai Islam mampu tersebar luas. bukan usaha yang sedikit untuk mencapai kejayaan seperti itu. dan bukan sedikit masa yang digunakan. soalnya kita, mampukan untuk melahirkan anak sesolehah Fatimah RA? yang cantik akhlaknya...membentuk sebuah keluarga bahagia seperti keluarga baginda?

anak-anak ibarat kain putih. kitalah yang mencorakkan mereka. didiklah dengan cara Islam. adakah kita nak anak-anak hanya sekadar berjaya di dunia? kejayaan mereka di akhirat? indahnya andai dapat melihat mereka menyumbang untuk Islam.




sekali lagi ingin memohon maaf jika ada yang salah. mungkin ada yang cakap,"awal nya syimah fikir. belajar pun 3 tahun lg." ya, mungkin terlalu awal, dan juga memang dah sampai masanya untuk saya dan kita fikir. tahukah kita bila maut akan datang? apa akan jadi selepas ni, tak siapa yang tahu. Hanya Dia Yang Maha Mengetahui segala yang lepas, semasa dan akan datang.

Wallahu a'alam...

8 comments:

nhanunmr said...

aih!awl die post..bru td duk ckp2 kat san.hahaha
moga ble da jdi parent nnt,kte saling mengingatkan.takut2 sy lupe "plans" utk anak2 sy nnt..*busy sgt* =P
Rabbuna yusahhil!

p/s:syimah,sy ske!mcm da matured kn?hehe

tuan rumah said...

ngeee:D..

mse idea ado nih kena luah lah..

yup, mga plans utk mrk trlaksana..
cbuk bkn alsan eh.

moga mmbesar dgn akhlak al-quran=)

hajar said...

xde awal la syimah..
bljr 3 thn je lg..
kite pnh dgr 1 ayat ni..
lbh kurg la mksd dia

kalau nak menjadi isteri & ibu yg baik, at least 10 thn b4 kawen tu da kne prepare.. see??

klo 10 thn b4 skrg.. syimah 12 thn mse tu.. masa kita membentuk akhlaq & memilih jln.. :) [kot]

tuan rumah said...

hajar : aish,knp plak 10thn b4 skrg?bkn 10 thn akn dtg? sy bkn nk jd skrg laa..nguhuhu

n klu 10 thn akn dtg tu,lmbt sgt la plak...hihi

--kucIngbUngE-- said...

during last 10 yrs,
there's only ES-KREM n COKELAT in my mind..

huhuHU

alaaaaaa hajar,
mksdnye, kite x leh kawen lg r cmni ea??

muahaha

tuan rumah said...

kucing bunge....ade ati nk kawen ke??
*wink2*

hajar said...

aloh... tu org ckp..
blh je klo ogy nk kawen skrg pn..
hehehe..
yg pnting jemput hajar ye..
keh3..

--kucIngbUngE-- said...

ahaha~meoowww!!

k.syimah:
kite mendahulukan yg lbih 'matang' lah..[nk elak gune 'tua']haha
:D

hajar:
jgn risau.iA,sy jmput!
lol