halwa telinga

Saturday, March 6, 2010

di sebalik safar itu....



alhamdulillah,segala puji bagi Allah Tuhan pemilik sekalian alam. alhamdulillah, cuti semester bakal berakhir esok...hai laa,esok dah mula kelas. Ayuh kembali ke sekolah!!!

alhamdulillah,cuti sepanjang hampir 2 minggu ni terisi sepenuhnya. Jaulah ke bumi Syam, cukup memberi seribu pengalaman. alhamdulillah~

bila ditanya,"macam mana pergi Jordan? best tak?"
secara jujur, saya suka untuk jawab,tanpa ragu-ragu, SANGAT BEST. yang pasti, bukan sekadar safar melihat bumi Tuhan, tapi pengisian yang kami dapat sepanjang permusafiran kami. terima kasih ustaz-ustaz sekalian.

walaupun hajat untuk mengunjungi Wadi Rum ; tempat yang dikatakan wajib dikunjungi itu tak kesampaian, tapi sangat bersyukur sebab apa yang kami dapat adalah satu pengalaman yang sangat berharga. ukhwah terutamanya. juga hikmah di sebalik setiap kejadian yang menimpa kaum terdahulu. jangan lah sekadar mendengar kisah yang berlaku, tapi ambil lah iktibar di sebaliknya.

Sesungguhnya telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah Allah; Karena itu
berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang
yang mendustakan (rasul-rasul). (QS. 3:137)


Katakanlah:"Berjalanlah kamu (di muka) bumi, lalu perhatikanlah bagaimana
akibat orang-orang yang berdosa." (QS. 27:69)


Dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi dan memperhatikan
bagaimana akibat (yang diderita) oleh orang-orang yang sebelum mereka
Orang-orang itu adalah lebih kuat dari mereka (sendiri) dan telah mengolah
bumi (tanah) serta memakmurkannya lebih banyak dari apa yang telah mereka
makmurkan.Dan telah datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan membawa
bukti-bukti yang nyata.Maka Allah sekali-kali tidak berlaku zalim kepada
mereka, akan tetapi merekalah yang berlaku zalim kepada diri sendiri. (QS.
30:9)



nak selit jugak, hikmah Allah mensyariatkan seorang perempuan bermusafir bersama mahramnya. dan juga, safar kali ni menemukan banyak jawapan yang bermain di dalam kepala selama ini. Alhamdulillah~

petra. tersenarai dalam salah satu keajaiban dunia. dikatakan ajaib kerana bangunan2 di sini di ukir daripada bukit. kisahnya,kaum Aad dan Thamud serta kaum Arab kuno; nabatian yang mengukirnya.

uyun Musa AS. dikatakan uyun Musa ada di beberapa tempat. salah satunya di Mesir. dalam perjalanan ke Sinai.

kalau masih ingat kisah perang Mu'tah, di mana dalam perang tersebut Rasulullah SAW melantik 3 orang pemegang panji-panji Islam iaitu, Saidina Jaafar At-thoyyar, Saidina Zaid bin Harithah dan Saidina Abdullah bin Rowahah. di dalam perang tersebut, Saidina Jaafar telah terputus kedua belah tangannya. dan gambar di atas adalah makan tangannya SAHAJA. jasadnya di tempat lain.

ini merupakan makam Jaafar At-Thoyyar.

ini pula makam Abdullah bin Rowahah.
pandangan daripada luar masjid yang menempatkan makam ketiga-tiga pemegang panji-panji Islam dalam perang Mu'tah.

kesan tinggalan pemerintahan Hiraqli ( hercules )

laut mati. antara tempat yang dilaknat Allah suatu ketika dahulu akibat tindakan hambanya yang ingkar. inilah kesan Allah bala daripada Allah.kaum yang terlibat ialah kaum nabi Lut yang melakukan hubungan sejenis. airnya sangat masin dan macam ramai dah tahu, badan akan terapung di permukaannya.
kemudian kami meneruskan perjalanan ke Makam Nabi Syuib AS.

tempat pembasuhan kepala para syuhada' perang Karbalaa'. hanya kepala sebab para pejuang Islam dipenggal kepalanya.
masjid Umawi

pemandangan bandar Damsyiq dari jabal Arba'in. jabal Arba'in merupakan tempat pembunuhan pertama berlaku di atas muka bumi; pembunuhan Habil. juga merupakan tempat 40 orang Wali ber tawassul dengan Allag Taala.
tapi, kena panjat tangga dulu!=)
walaupun penat nak panjat, tapi sangat berharga.

Faraya di Lubnan. tempat di mana salji turun sepanjang tahun.
subhanallah!
inilah suasana perkampungan nabi Ayub AS.

betul lah kata pepatah, jauh berjalan luas pemandangan ..dan bertambah pengalaman.

sekarang, walau diri sudah di bumi Alex, kerinduan pada Bumi Syam tetap di hati. moga bertemu lagi..~

4 comments:

hajar said...

wah, cepat syimah post
kita x ter-post pun lagi ttg sinai

alhamdulillah, diberi nikmat utk melihat bumi Allah..
sama2 kita mengambil iktibar & pengajaran iA.. :)

tuan rumah said...

hehehe...blom smpai alex lg dh mcm2 nk tulis,bla smpai alex ape lg..nk tulis cpt2..ngeee:D

hajar,post la cpt2 psl sinai. nnt basi karang...huuuu

nhanunmr said...

tak hairanlah knape Rasulullah SAW mend0akan keberkatan bumi syam..penuh pengajaran~
sy pn rndu bumi syam.bumi penuh barakah~rndu jugak nk dga tazkirah pagi2,muqaddimah yg ckp tkesan!

m0ga diberi peluang laen,amin..iAllah

tuan rumah said...

hanun>>

yup,tazkirah pg cukup trkesan...kalau laa pmberi tzkirah bca ni..hehehe,kito g pulok hanun deh^_^ insyaAllah...

bilo nk update hk hanun ni??