halwa telinga

Tuesday, March 16, 2010

nur di hati



assalamualaikum WBT...

alhamdulillah tangan ni masih diberi qudrat untuk menaip beberapa ayat untuk entry kali ni sebagai tanda peringatan (tazkirah) untuk hati-hati kita semua,InsyaAllah.

Allah SWT berfirman:


ٱ
للهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ
وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضي‏ءُ وَلَوْلَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ


Maksudnya:
“ Allah adalah cahaya seluruh langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah adalah seperti sebuah tempat pelita yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu berada dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang penuh berkah, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi walaupun tidak disentuh api (lantaran minyak itu sangat bening berkilau).
Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis). Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”. (An Nur: 35)


"Ilmu itu adalah cahaya. dan cahaya Allah tidak akan diberikan kepada yang berbuat maksiat"

rasanya ramai yang pernah dengar kisah imam syafie yang pada suatu ketika,ilmu yang dipelajarinya susah untuk dihafal. sebabnya cuma terlihat aurat seorang wanita.

kalau nak dibandingkan anak-anak zaman ini, dan kalau saya lihat diri saya sendiri pun, Ya Allah, lagi banyak kot maksiat yang dah dibuat.

siapa kita?

seorang pelajar. tolibul ilmi. seperti yang saya tulis di atas, cahaya Allah tidak akan diberikan kepada yang berbuat maksiat. cahaya Allah hanya untuk yang Dia kehendaki.

layakkah kita untuk mendapatkan cahaya Allah? kalau suruhanNya sering ditinggalkan? apa yang dilarang,itulah yang nak dibuat? kalau seorang anak bersikap sedemikian kepada ibubapa mereka, sah orang akan kata "degil punya anak!" . tak kan kita nak dipandang Allah sebagai hamba yang sombong? ah, kalau buku cerita tajuk 'hamba yang sombong' pun dah rasa pelik. hamba kan digambarkan sebagai yang naif, menurut perintah tuannya. tak kan berani untuk melawan. kita ni bukan hamba manusia. kita hamba Pemilik dunia ni. Dia mampu hancurkan kita sekelip mata saja.. tapi,apa yang kita buat? seolah tiada perasaan takut kepada Allah sedikit pun. Astaghfirullah....T_T

apa kesan tak dapat cahaya Allah? tak dapat ilmu....
tak hairanlah, mengadap buku berjam-jam, tapi tak masuk satu apa pun.

bila result keluar, kalau yang kurang memuaskan tu, mesti frust la, sedih gile2 lah.
lepas tu cakap "padahal aku dah study," seolah tak redha=(.

tapi, kalau difikirkan balik, mungkin kita tidak mendapat cahaya daripada Allah. Allah tu Maha Kuasa. yang dah tulis betul atas kertas pun, Allah mampu tukar jadi salah. tak mustahil!

dan ada pula yang kata "dia tu banyak buat masalah jugak, tapi still dapat tinggi,tu apa kes? maksiat tak menutup pun,"
itu yang dinamakan istidraj. boleh lihat disini

"Wahai orang- orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah- langkah setan. sungguh, ia musuh yang nyata bagimu." - Al-Baqarah ayat 208.

benarlah, jika semua makhluk di dunia ni mengamalkan Islam secara keseluruhan, insyaAllah, tiada yang melakukan maksiat. tak de yang buka tudung. tak de yang ber'couple'. tak de kes buang bayi. sebab mereka tahu, Islam melarang semua tu.

jadi, cuba dapatkan cahaya Allah. moga terang hati kita. bukan terang sekadar untuk masuk ilmu dan berjaya di dunia, malah untuk hidup di akhirat kelak. moga Allah membuka hati. dan hidayah daripada Allah tu, bukan untuk di tunggu, tapi mesti di cari. jangan tunggu orang tegur.

"sesungguhnya Allah tak kan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka mengubah diri mereka sendiri."




wallahu A'alam=)


No comments: