halwa telinga

Thursday, June 21, 2012

membuahkan pelangi

assalamualaikum wbt...


“Tidak sempurna iman seseorang itu selagi dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)


hari ni 21 haribulan 6, maka sudah 5 tahun 11 hari kami berkenalan. kalau nak diingatkan apa cerita2 5 tahun dulu, macam2 ada. ayat skemanya, kisah suka duka silih berganti. =). dan tanpa sedar, 5 tahun sudah saat itu berlalu. 


Alhamdulillah. 


petang tadi saya terpandang folder 'kursus BA' di dalam laptop saya. setiap satu gambar diteliti. dah banyak yang berubah. dari semua bujang, akhirnya dah ada yang berkahwin. dan gambar yang paling menarik minat saya adalah gambar kami berdua. ~~memang dari dulu kita ni  duduk sama2 dalam kelas eh? ;p


kursus bahasa Arab di UKM, 2007.
haih...entah demam apa hari ni. tapi, hati ini kuat mengatakan perkataan 'sahabat' takkan sama dengan perkataan 'kawan'. boleh faham ke?  ada orang yang dahulunya adalah seorang 'sahabat', tapi akhirnya berada di taraf 'kawan' sahaja. ada orang yang dulunya adalah seorang 'kawan', tetapi kemudiannya berada di level 'sahabat'. dan bagi saya, 'sahabat' berada di tempat yang lebih tinggi berbanding 'kawan'. makanya...bak kata Saidina 'Ali :


''selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat, dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang dicari'' --- siapa nak jadi orang lemah? saya pun tak nak. sangat rugi jika kita mensia-siakan apa yang kita ada.


as most of the time we're together, then there will be a lot of stories between us. and there will be a lot of mistakes i've done. minta maaf kalau ada salah silap sepanjang 5 tahun ni. minta maaf kalau ada terkasar bahasa. minta maaf kalau ada cakap2 belakang.  


*cakap belakang : kalau perkara benar, itu mengumpat. kalau salah, itu fitnah. so, kedua-duanya salah la kan?*


“Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah; di antaranya ialah: Pemerintah yang adil, pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadah kepada Tuhannya, orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah, orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatu dengannya lalu ia menolak dengan berkata: “Aku takut kepada Allah!”, orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya, dan orang yang menyebut atau mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah.” (HR. Abu Daud dan Ibnu Majah)


ada masanya, kita perlu nyatakan penghargaan kita kepada sahabat. mungkin ada yang rasa, ini macam tulisan anak2 sekolah..ye lah, bercakap soal friendship? 


tak kisah lah apa nak dikata...kerana saya diberi peluang, saya rasa , saya perlu menghargai sahabat saya. esok atau lusa, kita tak tahu apa yang bakal terjadi.  just be grateful for what you have now.


sunflowers wouldn't live without the sunshine
saya ingat lagi apa yang awak bagitahu saya masa kelas Pulmo dulu. terima kasih ^^. masa tu, dalam hati ni hanya Allah yang tahu. tapi saya tak rasa saya layak untuk jadi the sun.  

dan saya ni memang tak pandai bermadah atau berpuitis. jadi saya tak tahu nak cipta perumpamaan baru. soriii.


tapi, saya rasa kisah kita telah dan bakal menghasiklan pelangi. =)

semoga ikatan yang ada ini sentiasa diberkati Allah swt. semoga kita tergolong di dalam salah satu golongan yang mendapat naungan daripada Allah swt kelak.  semoga bertemu sahabat yang lebih baik. semoga sentiasa dalam rahmat Allah. dan semoga mudah bertemu teman hidupnya nanti ;p. 

wallahu a'alam.


2 comments:

Anonymous said...

i dont wish you could see how much you meant to me,i never wish you give the love i longed for but i just pray Allah see how deep my wish to be with you in Jannah.

- ditamanhatikusentiasaberbunga-

tuan rumah said...

hooo..ni ke yg ade taman bunga2 tue? :D.

smga brjumpa di jannah <3