halwa telinga

Monday, April 12, 2010

indahnya peraturan Allah

assalamualaikum WBT..

alhamdulillah wa syukrun lillah, selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad SAW,kaum keluarga dan sahabat baginda seluruhnya.

"sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya" At-Tin,ayat 4.

hampir 3 tahun bergelar pelajar perubatan, sudah banyak tanda kekuasaan Allah yang dapat kami lihat sendiri. memanglah tanda kekuasaan Allah memang sudah dilihat sejak dari kecil,cuma, extra nya di sini, kami dapat belajar, n tengok sendiri apa yang orang biasa tak dapat tengok. subhanallah. memang betul, diri manusia ni dicipta dalam keadaan yang sebaik-baiknya.

block endocrine dah berlalu, tapi sekarang disambung dengan genital system. genital system ni melibatkan hormon yg banyak,jadi kira masuk la jugak dalam endocrine system ni. apa yang nak cakap di sini, betapa teraturnya sistem dalam badan kita ni. segala hormon berfungsi dengan teratur sekali. kalau terlebih, atau terkurang, ada regulatornya. macam mana boleh tahu 'terlebih atau terkurang' tu pula, di kesan oleh receptors yang ada. dan lagi, hormon tu tak pergi sesuka hati, hanya pergi ke target organs. semua berfungsi dengan baik untuk elak berlaku sebarang penyakit. dan andai kata ada penyakit yang berlaku disebabkan kegagalan hormon ni berfungsi dengan baik, ada lah sebab yang menyebabkan hormon2 tu tak berfungsi dengan baik.
dan even congenital sekalipun, ada lah sebabnya, kenapa berlaku congenital defect tu.

nak bercakap panjang2 pun, rasa tak layak juga. almaklumlah, nak dicop pelajar cemerlang jauh sekali, diri ni biasa2 saja. cuma di sini sekadar ingin berkongsi apa yang ditafsir di sebalik belajar medic ni. harap kita janganlah sekadar baca,hafal n jawab exam. tapi, cari hikmah di sebaliknya.

peraturan yang Allah dah buat, semuanya membawa kepada kebaikan. di sini saya hanya membawa contoh peraturan di dalam badan manusia. tapi, perlu ingat, kita hidup di dunia ni, semuanya mesti,wajib, ikut peraturan Allah. dalam badan manusia pun ada peraturannya, apatah lagi dalam urusan pentadbiran. tak kisahlah peringkat mana; rumah, keluarga,persatuan,atau NEGARA.

andai tidak mengikut peraturan, jadilah ibarat hormon yang tidak mengikut peraturan tu. akibatnya>> penyakit.

"Aku telah tinggalkan kamu dua perkara dan kamu tidak akan sesat selama-lamanya selagi kamu berpegang teguh kepada dua perkara itu, iaitu kitab al-Quran dan Sunnah Rasulullah."


"sesungguhnya Allah tidak menzalimi manusia sedikit pun, tetapi manusia itu yang menzalimi dirinya" surah Yunus ayat 44



moga sentiasa bermuhasabah^_^..

banyak lagi tak stdy nih...=(

No comments: