halwa telinga

Thursday, April 29, 2010

menghitung hari

assalamualaikum WBT...

alhamdulillah hari makin menginjak ke bulan 5. dan sekarang jam menunjukkan 10.54 mlm, malam ni tiada pukul 12.00 pg. terus ke pukul 1 pagi. day-light saving bermula! makin kurang masa nampaknya.

rata-rata sudah ada yang mula menghitung hari untuk pulang ke Malaysia. saya juga=). hari sentiasa dihitung. umur juga bertambah setiap hari. setiap hari yang dilalui, pasti ada dosa yang kita lakukan. bagai petik jari, senang saja dosa dilakukan. dan semakin hari, kita semakin menghampiri mati.

dan Allah ada menyebut bahawa, maut ,sekiranya datang kepada kita tidak akan terlambat atau cepat walau sedetik. semoga mati kita dalam husnul khotimah hendaknya.

Abdullah bin Mas’ud berkata, Nabi SAW melukis empat segi untuk kami. Di tengahnya Baginda membuat garisan dan dekat garisan itu Baginda melukis beberapa garisan lain. Baginda juga membuat garisan di luar kemudian bersabda yang bermaksud: “Apakah kamu tahu apa ini? Kami menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih tahu.

Baginda bersabda: “Ini adalah insan (garisan yang di tengah), ini adalah ajal dan ia mengepungnya. Ini adalah beberapa hal baru (garisan yang di sekitarnya), ia menggigitnya. Jika luput terhadapnya ajal ini, maka manusia digigit oleh beberapa hal baru ini. Dan yang ini adalah angan-angan (beberapa garisan di luar).” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)

Sesungguhnya manusia sudah terkepung oleh ajalnya, tetapi mereka mengejar angan-angan yang tidak sudah. Betapa kita ditertawakan oleh takdir, ke mana saja kita pergi dan apa saja keinginan, semuanya kembali kepada qada dan qadar-Nya.



setiap jiwa akan adanya mati~

>>saya juga menghitung hari. hari exam final yang semakin menghampiri, hari untuk pulang (mungkin)..dan keluarga di rumah pun, mungkin sedang menghitung hari, menanti-nanti kedatangan orang-orang baru . anak di sini hanya tumpang gembira.

4 comments:

khadira said...

salam..ble balik msia?

tuan rumah said...

khadira>> insyaAllah prtengahan bln pose..hitung bln la lagi..huhuh

bee-kay said...

syimah, betul2..dpt banyak dr sc..
ms mula2 nk g sc tu bukan main liat lagi..tp bila dh g sc..enjoy..hepi..
betul la syaitan tu xkn duk diam jah klu manusia nk buat kebaikan..dia akn hasut jgk xsoh g sc..padahal sgt besh g sc..hidup sc...^_^

tuan rumah said...

wa>> aik wa...xkna entry nih...ni entry mghitung hari,awat komen psl sc..huhuh!