halwa telinga

Saturday, November 20, 2010

cikgu saya kata....

assalamualaikum WBT...

alhamdulillah, hari ni sudah mula kelas semula selepas seminggu cuti berhari raya. cuti tak terasa pun sebenarnya. T.T..

sesekali saya rasa nak tergelak bila teringatkan apa yang Dr.Amani cakap masa round td. Die expect kami akan datang dengan muka bersemangat! tapi, alih2...muka2 mengantuk ini juga yg kelihatan. huhu! sori doc=(...mood tertinggal di rumah barangkali.

belajar tentang diabetes. doktor tanya. boring ke?
"a little boring," jwb salah seorang dr kami.
"no," " for me, diabetes is SO MUCH boring!"

erk! perli ke ape ni? tatau lah.

masa round td, doktor ade tunjukkan satu sign ni kat kaki patient hari ni.


necrobiosis lipoidica diabeticorum.

salah satu sign yg mungkin akan kita jumpa kat diabetic patient. kenapa saya nak tulis kat sini? sebab hari ni baru saya dapat tangkap nama die yang panjang nih. since last 2 weeks, before cuti lagi doktor dah sebut. tapi, namanya saya tak leh tangkap. pending ke???? faham2 lah slang di sini macam mana. nak salahkan slang pulak.;p

dan lagi, doktor ada pesan. kenapa kita belajar sangat pasal examination dengan detail, percussion dengan betul, cek vital sign satu2, general look tu betul2 perhatikan, blood pressure pulak belajar cara palpatory and auscultatory method walhal kite dah ada teknologi yg ukur pakai meter sj. kenapa?

kata doktor Amani td, sebab kite tak tahu yg kita akan berkhidmat di mana nanti. Aci kena campak ke pedalaman yg tak ada teknologi, X-ray pun susah nak buat...dengan buat IPPA (inspection, palpation, percussion, Auscultation) dengan betul kite dah dapat diagnose penyakit tu. tak perlu lah nak tunggu teknologi yg hebat2 di bandar. jadi, kena bersedialah. mana tahu, anda bakal bertugas di pusat kesihatan di kawasan pedalaman nanti? mana tahu kan??? tambah2 yg macam hospital kat sini ni, sphegmo pun ada satu je kat satu department. haih!

doktor cakap, tak guna kalau kita ada teknologi tinggi dalam perubatan tapi clinical skill yg kurang. "so, please show me some interest!"

nah, cth hospital di pedalaman di Chicuque. kat mana ntah ni.

tak tau la kat malaysia ada ke tak hospital macam ni. tapi, kalau lah ada di antara bakal doktor sekalian yang nak pegi misi bantuan kemanusiaan ke, peralatan sudah tentu tak lengkap sebagaimana hospital,kan? so, rajin2 lah studi clinical betul2. pelbagai kemungkinan akan berlaku nanti.


“Barangsiapa yang berjalan di jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan jalannya ke syurga.” (HR. Muslim).



semoga terus thabat. insyaAllah.

THANX DOC!