halwa telinga

Saturday, November 13, 2010

sakit puan

assalamualaikum wbt..

alhamdulillah, semalam tamat sudah Seminar Ibadah Pesakit kali ke-2 di Iskandariah ini. bertemakan perbidanan dan sakit puan, seminar ini mendapat sambutan yang positif dari warga PCI, sampaikan kami dari pihak Ajk pelaksana terpaksa hadkan penyertaan hanya kepada pelajar tahun 3,4 dan 5 sahaja. penyertaan untuk tahun 1 dan 2 pula, hanya sebilangan dari mereka saja yang dapat turut serta. ala kulli hal, semoga semua peserta dapat manfaat dari seminar kali ni.



selaku ajk pelaksana, banyak yang saya terlepas untuk dengar. tapi, alhamdulillah, setiap kali masuk ke dewan, telinga saya dapat dengar input yang 'mahal' dari pembentang. alhamdulillah. tapi, kalau dapat cd rakaman, lagi best!=D

sudah sediakah untuk jadi doktor? kalau sebelum masuk ke bidang ni, menuntut bidang perubatan adalah fardhu kifayah. tapi, setelah kita buat keputusan untuk pilih jalan ini, fardhu ain ke atas kita untuk menuntut nya betul2.

pengkhususan dalam bidang O&g? itu cita2 dari bangku sekolah dulu lagi. tapi, sekarang, tak sampai 2 bulan masuk klinikal, sudah beberapa kali hati ni mencetuskan untuk jadi doktor di klinik biasa sahaja. tak payah lah jadi pakar O&G. semangat dah luntur kah? set balik cita2 dan niat kamu dulu,syimah! kamu perempuan, maruah mereka kamu perlu jaga.

teringat masa interview utk memohon biasiswa dari MARA ni dulu, jawapan saya untuk jadi pakar sakit puan utk lindungi maruah wanita digelak-gelak oleh interviewer. tapi, sebab cuak sangat masa tu...marah tak terasa. dan satu lagi, takkan nak marah. tak lulus karang! and masa keluar bilik interview, rasa malu sangat2. terfikir-fikir, salah ke aku kata nak lindungi maruah perempuan. daripada seorang doktor lelaki yang melihat tempat yang paling rahsia untuk seorang perempuan, kan lebih elok doktor perempuan yang menguruskan masalah istimewa kaum hawa.

sampailah bila saya dengar kata-kata dari penceramah jemputan yang diterbangkan khas dari Malaysia; Dr. Ariza dan Dr. Fatimah, jawapan saya dulu takdelah salah. sebab doktor2 juga ada bagitau macam tu dalam ceramah mereka. *tak puas hati kenapa kena gelak dulu. haisy!

semalam doktor fatimah juga ada menyebut mengenai sumber kekuatan untuk terus berjuang dalam bidang ni, terutama sebagai pakar sakit puan,~~Supportive system. katanya, tak semestinya doktor yang akan faham kerja doktor sebab ada jugak yang tak faham. so, kena cari yang faham la. tp, kena sentiasa ingat, kekuatan itu dari Allah. kalau kita jauh dari Allah, macam mana kekuatan itu nak datang.kan?

doktor Abdul Aziz, ketua department O&G University Alex...sangat kagum bila dia sentiasa tetap dengan pendiriannya utk melaksanakan tugas2 yang diamanahkan mengikut acuan Islam. walaupun ditanya oleh doktor bukan Islam mengenai egg donation (kalau tak silap la), dia tetap menegaskan bahawa dia tak setuju sebab percampuran nasab akan berlaku. IVF dibolehkan dalam Islam tp dengan syarat telur dan sperma itu adalah hak milik suami isteri tersebut dan akan dikandungkan oleh si isteri itu juga.

fiqh awlawiyat...apa yang perlu dibuat bila kita berhadapan dengan 2 benda dalam satu masa. untuk seorang doktor, keputusan yang cepat dan tepat itu sangat penting.

kalau nak ulas satu2, memang tak terulas orang kata. saya yang dengar sikit2 ni pun rasa seronok, apatah lagi peserta yang sentiasa ada dalam dewan tu. dengan syarat tak tido lah. =)

extra knowledge pun dapat, pasal pelaburan emas=). boleh tengok kat sini kalau nak tahu lebih lanjut pasal pelaburan emas ni. kalau kita ikut apa yang Islam ajar, insyaAllah selamat, dan kita akan jadi orang yang beruntung.

lusa kami akan menyambut hari raya AidilAdha. saya pun tak faham kenapa Mesir awal sehari dari Malaysia. padahal sebelum ni masa di Malaysia lagi cepat. sape2 tau?


haa...cuti ni pun ramai sahabat2 saya bakal menamatkan zaman bujang mereka. asifah jiddan sahabat2 sekalian, kome di Malaysia, saya di sini. tak dapat lah nak pegi. tahniah! semoga cinta anda semua membawa kalian ke syurga Allah yang indah itu=). tak lupa juga kawan saya yang baru menimang cahaya mata 12 Nov hari tu. walaupun perkenalan kami takdelah lama, cuma masa minggu orientasi di Maahad dulu,tp akhirnya ukhwah terjalin kembali di bumi Mesir ini. anak kamu sangat comel! moga jadi anak solehah=)


akhir kalam, salam eiduladha...kullu sanah wa entum bikhair. insyaAllah=)

cuti, tp jadual dah penuh! =(

2 comments:

bee-kay said...

best2 entry ni..lama dh xbuka blog syimah..chaiyoOk terus kekalkan niat nk jd pakar o&g...dulu kecenderungan ore pd jantung..nk jd cardiologist konon..heheh..tp bila dgr seminar hr tu..dpt smangat baru, dr fatimah dgn dr ariza betul2 motivate me to become like them~

ezzamalik said...

saya ada interview mara minggu ni.dalam bidang sakit puan.selalunya mara akan tanya soalan apa?
sorry im bit nervous