halwa telinga

Thursday, December 23, 2010

cakap banyak

assalamualaikum WBT...

alhamdulillah, sudah 2 minggu sy di surgery department. alhamdulillah, ok lagi setakat ni. yang penting kena selalu baca buku. tp, hari sabtu lepas...doktor ada ingatkan kami ttg satu quote dlm buku Bailey and Love's short parctice of surgery.

"to study the phenomenon of disease without books is to sail an uncharted sea, while to study books without patients is not to go to sea at all"

termenung sekejap. hemm...itu lah pentingnya clinical round. to meet a patient, at least.
kepakaran seorang doktor tu akan semakin hebat kalau dia praktis banyak2 kali. especially, for a surgeon. kan2?

dan doktor Yahya juga ada pesan, "try to get something from the round. don't just sit and hear"

brain storm tuk diagnose patient tu sakit apa memang best. tapi, akan jadi tak best kalau kita tak study dulu sebelum tu. so, sile lah study utk menjadikan clinical round tu best. untuk kite jugak.

kalau dulu masa pre-clinical kami ada belajar pasal communication skill dalam subjek community medicine, sekarang pula adalah masanya untuk kita apply semua tu.

bercakap banyak tak bermaksud dia hebat dlm communication skill. communication skill bukan setakat bercakap, tapi...ia lebih kepada bagaimana kita memenangi hati seorang pesakit. senyum, nada bercakap, ekspresi muka dan tindak tanduk.

tapi kita ada masalah language barrier di sini, kan? nak cakap ammiyah pun masih merangkak. macam mana nak dapatkan history yang paling bagus?

language barrier tu sebenarnya tak menjadi masalah kalau kita jatuhkan ego kita saat berbicara dengan pesakit. apa maksud jatuhkan ego tu?

kalau tak faham apa yang patient tu cakap, cakap je tak faham. and senyum. mintak dia terangkan slow2. kalau tak boleh jugak, cuba lah cari solution lain, cthnya tukar kpd soalan lain. yang tadi tu simpan tuk mintak doktor yang tanyakan. yang penting kena selalu senyum. jangan pulak bila tak faham, terus berkerut-kerut and bercakap-cakap dalam bahasa kita. kalau kita dengar orang arab cakap dlm bahasa dia dan kita tahu dia tengah cakap pasal kita (cuma tak faham isi percakapan), kita pun rasa nak marah. so, begitu juga deme. mereka juga manusia, punya hati dan perasaan.

kerja kita bukan setakat nak ambik history, tapi lepas ni nak buat examination juga. so, kita sangat memerlukan kerjasama pesakit2 tu. cubalah menangi hati mereka. supaya mereka rasa selesa dengan kita dan akan willing tuk bagi kita buat further examination lepas ni. kita sedang belajar dari mereka sekarang.



saya perasan pelajar2 Malaysia ni selalu sangat kutuk arab2 kat sini. tanpa sedar, saya melihat di kalangan kita seolah menganggap mereka tu takde perasaan. robot ke?

tentu sekali tidak, kan?

mereka juga manusia. manusia. seperti kita. memang tak nafikan, mereka ni banyak kerenahnya. menyakitkan hati. tapi, tentu sekali kita tak berhak tuk kutuk sesuka hati.

kalau pesakit tu refuse, kita kena hormat. siapa yang nak tunjuk her breast? siapa yg nak tunjuk scrotum and penis? of course ada perasaan malu dia. or even nak tengok abdomen je, tak mustahil tuk dia rasa malu. mungkin kita kata, "alah, abdomen je pun. bukan nak tengok breast ke ape.."

biar la dia. kalau dia segan. itu hak dia. kalau kita, agak2 macam mana?

so, macam mana nak asah kemahiran berkomunikasi ni? banyakkan bergaul dengan orang lain. kalau kita asyik dengan kumpulan kita saja, kita akn sentiasa rasa selesa. cuba keluar dari zon selesa. untuk latihan masa depan jugak. posting nanti , insyaAllah kita tak lagi dalam geng kita. akan jumpa orang baru. dan pesakit berganti-ganti setiap hari. so, biasakanlah diri jumpa orang baru.

saya cuma mengutarakan pendapat. kalau orang lain, mungkin fikir lain.



ok, dah panjang. wassalam~

3 comments:

kucIngbUnge said...

time kaseh k.syimah.
4 ur reminder..=)

lianazulak said...

salam ziarah...insaf bila baca arcticle tadi...lps ni tak mau byk kutuk org arab padahal kita sendiri byk lagi kurang drpd dia org.huhu

smg Allah permudahkn akk dlm mmpelajari ilmu dunia dan akhirat.
barakallahufikum.
strive for marhatillah.

tuan rumah said...

ogy > sama2, sama2 kgsi buah fikiran^^.thnx sbb baca.:D

liana > dlu pun pnah je kutuk arab ni...tp, jgn kutuk arab yg x brsalah.