halwa telinga

Friday, December 31, 2010

janji Allah itu pasti, tetapi bersyarat

assalamualaikum WBT..

insyaAllah, beberapa jam lagi kita akan melangkah ke tahun baru. ikut waktu mesir la, bukan waktu malaysia. kalau Malaysia, sudah melangkah ke tahun 2011.

melangkah ke tahun baru, unofficially sudah melangkah ke umur baru. bertambah dan bertambah. kadang2 terfikir, "dah lama aku hidup, dosa pun makin banyak...dan makin dekat dengan mati"

sekali ingat mati...gugup terasa. tapi, adakah tindakan sebaik terasa kegugupan itu?

tepuk dada , tanya iman di hati kamu.

kalau Allah berikan peluang utk kita melihat buku catatan dosa kita, adakah reaksinya sama dengan kita melihat keputusan peperiksaan? terfikir-fikir juga. kalau lah setiap kali buat perkara yang Allah larang itu akan keluar satu tanda di muka atau mana anggota badan, sudah tentu manusia itu serik. MALU. manusia kan selalu mendahulukan malu kepada manusia berbanding malu kepada Allah?

tapi, apa pula reaksi kita kalau setiap amalan kebaikan yg dilakukan tu Allah tunjuk dalam bentuk ganjaran yang jelas? bukan dalam bentuk pahala yang tidak kita nampak itu? adakah RIYA' lebih menguasai diri kita nanti? atau adakah kita akan jadikannya bukti bahawa Allah itu menepati janji?

wallahu A'alam ~

yang pasti setiap perkara ada hikmahnya. Allah Maha Mengetahui segala apa yang terjadi di langit dan di bumi. perancangan Allah itu adalah yang terbaik.

dan kita kena yakin bahawa janji Allah itu pasti, tetapi bersyarat.

apa maksudnya?

cthnya...

bila Allah katakan perempuan yang baik adalah utk lelaki yang baik, manakala lelaki yang baik adalah utk perempuan yang baik,,

maka seseorang itu kena jadi lelaki/perempuan yang baik itu utk mendapat perempuan/lelaki yang baik.

bila mana Allah berfirman dalam surah Al-Fath ayat 29, bahawa Allah akan mengurniakan ampunan dan ganjaran pahala kepada mereka yang beriman dan mengerjakan kebajikan. oleh sebab itu, untuk mendapat apa yang Allah sebutkan itu, manusia perlulah beriman denganNya dengan aqidah yang benar dan juga melakukan kebajikan.

janji Allah itu pasti, tetapi bersyarat.

teringat pula mengenai doa. ingin saya kongsikan sedikit.

6 WAKTU DIMAKBULKAN DOA

* MALAM JUMAAT ATAU SIANGNYA
* MALAM HARI RAYA AIDIL FIT
RI
* MALAM HARI RAYA AIDIL ADHA

* MALAM 10 MUHAMRRAM

* MALAM NISFU SYA’ABAN

* MALAM ‘LAILATUL QADAR’

* MALAM SEPERTIGA MALAM YANG YANG AKHIR

* KETIKA HENDAK BERBUKA

* ANTARA AZAN DAN IQAMAH

* PADA WAKTU KHATIB DUDUK ANTARA DUA KHUTBAH

* SETELAH SELESAI SOLAT FARDHU

* ANTARA ZOHOR DENGAN ASAR

* SELEPAS KHATAM AL-QURAN

* KETIKA MULA-MULA TURUN HUJAN TERUTAMA SELEPAS KEMARAU

* SETELAH MELAKUKAN AMAL SOLEH

* SELEPAS BERSEDEKAH KEPADA FAKIR MISKIN


16 TEMPAT DIMAKBULKAN DOA

* KETIKA MELIHAT KAA’BAH
* DITEMPAT MELAKUKAN TAWAF

* DISISI MULTAZAM
* DIBAWAH PANCURAN EMAS
* DISISI TELAGA ZAMZAM KETIKA TENGGELAM MATAHARI

* DIBELAKANG MAKAM IBRAHIM
* DIATAS BUKIT SOLAT

* DIATAS BUKIT MARWAH

* DITEMPAT SA’I

* DI ARAFAH TERUTAMA SELEPAS ASAR MENJELANG MATAHARI HENDAK MASUK

* DI MUZDALIFAH

*
DI MINA
* DISISI JAMRAH AL-ULA
* DISISI JAMRAH AL-WUSTO

* DISISI JAMRAH AL-’AQABAH

* DIDALAM RAUDHAH MASJID NABAWI (MADINAH)


di petik dari sini

rindunya tanah haram. masih teringat lagi doa2 yg kawan2 saya kirimkan utk di baca di depan kaabah. alhamdulillah, satu persatu saya melihat apa yang mereka hajatkan itu termakbul. Allah itu tak memungkiri janji. dan Maha Penyayang. kalau doa kita belum termakbul tu, ada lah yang Allah telah tetapkan yang terbaik dimasa hadapan. jadi, tak perlulah sedih atau mempersoalkan kenapa doa itu tak dimakbulkan.

wa akhiiran...ini entry terakhir tahun ini. 2010 melabuhkan tirai. 2011 membuka lembaran. azam semasa masuk ke tahun hijrah yang baru hari tu, setakat ini masih cuba di kekalkan semangat dan usaha. semoga istiqamah.

ok, apa azam tahun baru ini pula???

~ semoga kita semua tak terlepas pandang mengenai amar maaruf nahi mungkar.

semoga sentiasa dalam rahmat Allah

wassalam.

2 comments:

nuruzuaz said...

teringat saya ada seketika bila hati ini sdg mencari cbg2 jalan menuju ke syurga, akak pnh bgtau, janji Allah itu pasti... alhamdulillah, skrng, sy lebih tenang dan masih lagi mncari cbg2 jalan yg direhai Allah.... dan takkan saya lupakan bahawasanya janji Allah itu pasti....

hehe, syukran kak syimah....^_^

tuan rumah said...

utk memilih cbg yg btul, pastikan kita tahu arah tuju kehidupan kite, kenal siapa Allah..yakin dgnNya. bila kite th pengakhiran kita kt mna, insyaAllah...cbg yg akn dipilih nnt btul.n apabila kite dh pilih 1 cbg, xdpt tidak kite akn hadapi ujian. asal letakkan yakin dgn Allah, insyaAllah hati takkan mdh trgugat. yg pnting, buka hati utk terus bljr ttg islam. sabar.

robbuna yusahhil zana^^. ketua sc baru! hehe;p

thnx bca blog akak^^V