halwa telinga

Monday, January 24, 2011

detik-detik hati

assalamualaikum WBT..

alhamdulillah, hari ni masih diberi peluang utk ke kelas. dan semua orang nampaknya ok wlwpun peristiwa semalam masih bermain di fikiran saya. hope jd lebih tenang. mungkin threshold kemarahan rendah, atau diri dibelenggu emosi melampau. mungkin dah sampai limit, letupan berupa air keluar. haru je rasa. T.T

lupakan hal semalam. cuma ingin kongsikan sesuatu.

*
bismillahirrahmanirrahim.

apakah ikhlas?

maksud yg senang adalah melakukan sesuatu krn Allah Taala. bila bercakap tentang perumpamaan ikhlas, ikhlas itu diibaratkan semut hitam yang berjalan di atas batu hitam di malam yang gelap gelita. komfem tak nampak!

"aku ikhlas nak tolong ni,"

tapi bila sesuatu masalah berlaku,

"dulu aku tolong dia. tapi, bila dia yang susah...sikit pun tak tanya khabar,"

berkata pula orang lain,

"kata ikhlas, jadi tak payah lah nk mengungkit,"

judging.

manusia suka menilai. menilai perbuatan orang.

pesan seorang ukhti, ikhlas itu terletak di dalam hati. hati itu milik Allah. hanya Allah saja yang tahu, ikhlas atau tidak seorang hamba itu. kita yang juga seorang hamba, tak perlu menilai sahabat kita tu ikhlas atau tak. serahkan saja penilaian itu pada Allah. kerana Allah sahaja yang berhak menentukan ke syurga atau ke neraka kah kita. pahala atau dosa yang menjadi milik kita. amalan diterima atau tidak. hanya Allah yang berkuasa. itu urusan dia dengan Allah.

3 keadaan ikhlas itu boleh terbatal.

1- ketika permulaan untuk melakukan sesuatu. cthnya, kalau nak sampaikan ceramah, timbul di dalam hatinya "wah, hebatnya aku. dalam ramai2 orang yang hebat...aku yang dipilih"

2- ketika pertengahan kepada perbuatan tersebut. tiba2 ketika menyampaikan ceramah, ada orang tiba-tiba terharu atau tersentuh sampai menangis-nangis. "hebat kata-kata aku rupanya. sampai menangis-nangis mak cik tu"

3- ketika pengakhiran kepada perbuatan tersebut. seseorang itu merasa puas,atau bangga kerana dapat menyampaikan ceramah dengan jayanya.

cuba tukarkan situasi ceramah itu kepada perkara lain. study contohnya.

kawan2 sedang bising dalam kelas buka kelab, si A pun buka buku surgery Bailey and Love. buku seberat 2.5 kg lbih kurang. "tebal seh buku. aku je sanggup bawak. nak ilmu, kena la sanggup berkorban," detik hati si A. ayat yang bagus. tapi, tanpa sedar itu adalah penghapus ikhlas kepada perbuatan belajar itu.

bila tengah baca tu, ada kawan datang tegur. "A, rajen nye study. aku studo je kat rumah,"
'ish, studo pulak. studi la. kita kan student. bagus la aku banding orang lain yg suka studo tu,'

bila di dalam kelas. doktor tanya soalan. baru saja si A baca tadi. si A berjaya jawab dengan baik sekali. 'tu la korang, studi. jgn studo. kan dah takleh jawab. hummm'

situasi di atas hanya contoh. tak berkait dengan sesiapa pun. insyaAllah.

detik-detik hati. detik-detik hati! halus sungguh masuk ke dalam diri. tanpa sedar.

“Katakanlah, “Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama”. (QS. Az-Zumar : 11)

“Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus”. (QS. Al-Bayyinah : 5)

saya pun tak pandai nak bercakap mengenai ikhlas. saya sendiri pun punya hati yang rapuh.
tapi, sama2 la kita kongsi apa yang kita tahu,kan?

jom koreksi diri. sama berusaha dan berdoa utk ikhlas dalam ibadah (ibadah itu apa2 amalan yg diniatkan krn Allah)

kalau dalam telemovie 'kiamat sudah dekat', Fandi nak belajar ilmu ikhlas selepas di suruh Pak Aji sebagai syarat utk mendapatkan Sarah...yuk kita belajar ilmu ikhlas!

*

ma : gano loni? studi beres blako?
kak ngah : humm..ok la jgk. tapi, kt sekoloh dlu lg rajen.
ma : bakpo plk gitu? loni la hok kna lbih rajen. bkn ke loni lg berat?
kak ngah : meme lg berat hok ni. tapi....tak tau lah. dop serajin dlu.
ma : takleh la. belajar rajen2.

BAIK!

kalau tak faham boleh mtk mana2 kamus klate yang available di kawasan anda. terima kasih:D

2 comments:

LIANAZULAK said...

Assalamualaikum wbt..

betul apa yg akk ckpkn.
yg kita study skrg pun tak tahu ikhlas atau tidak.
itulah kena selalu pebarui niat.

terima kasih akak..

tuan rumah said...

wslm =)

ikhlas mmg susah dipupuk dan susah dijaga, tp kite kena berusaha. tajdid niat slalu.

jom dtg rumah akak=)