halwa telinga

Wednesday, January 12, 2011

ya, aku betul!

assalamualaikum WBT..

alhamdulillah, selesai sudah pembentangan dr kumpulan kami colorectal unit berkenaan colorectal cancer. walaupun suara sangat 'best' td, alhamdulillah dpt jugak bentang. esok pula bentang pasal tracheal intubation. isnin pula pasal anal fistula. ni la nasib kumpulan last...dr dulu lagi, org lain dah mula struggle utk exam, kami baru nak stat buat segala assignment.

mengeluh? syukur la...Allah aturkan yang terbaik,kan?

emm..., demam pun ade monthly cycle ke? ^-*

sakit itu kafarah dosa. alhamdulillah.

***

orang kate saya ni observer. mata liar? mata tajam? haha...suka hati la nak kate apa. tp, saya belajar banyak dari perkara yang terjadi di sekeliling saya. saya tak banyak masa nak buka kitab, baca buku motivasi atau pegi kelas2 agama yang ada dekat kawasan Mandarah (kwsn yg ramai ustazah2 kuliah islam)...so, saya memerhati alam sekeliling saya. saya banyak belajar drpd nya. melihat, mentafsir, muhasabah diri sendiri.

selaku observer....banyak cerita2 yg saya dengar dr orang2 di sekeliling saya.

"akak, nk pindah rumah! ahli beit saya ni teruk. tak pernah nak faham saya!" keluh seorang adik. situasi yg SANGAT2 biasa bagi adik2 junior yang baru belajar duduk serumah dgn org yang baru dikenali.

nak orang lain faham? kita faham sangat ke pasal dia? bagi saya, untuk memahami orang lain, diri kita perlu sentiasa cuba meletakkan diri kita di tempatnya. orang kate letak dlm kasut? (put us in another shoes;p). sama juga bila nak buat sesuatu kat orang lain. cuba fikir kalau kita jadi dia? it's a common sense la.

saya lihat macam2 jenis orang dgn macam2 jenis masalah dan juga macam2 jenis cara mereka handle masalah. antaranya....

makan
tido
jalan2....(waa, seronok kat sini ade pantai!)
marah
main game

macam2 ada...tp, amat jarang sekali saya jumpa orang yang kalau ada masalah, terus mengadu kepada Allah. di mana air mata itu tertumpah? buah hati? kawan2? mak ayah?

di mana Allah di hati mu?


T.T...muhasabah diri saya juga.

teringat seorang sahabat menulis note dalam facebook bercerita pasal manusia yang selalu sangat mencipta alasan. 1001 alasan!

alasan untuk membebaskan diri. untuk mengatakan yang "ya, aku betul!"

tp, kena selalu ingat...walaupun sejuta alasan sekali pun yang terpacul dari mulut kita, Allah tetap mengetahui apa yang ada dalam hati kita. kita kan sentiasa diperhatikan oleh Allah.
sepertimana yang sahabat saya katakan, cipta lah banyak2 alasan sekarang. sila. tapi, ingat lah di akhirat nanti apa alasan kita di depan Allah atas kelalaian kita.

jangan pula seperti orang yang ingkar yang memohon kpd Allah untuk turunkannya kembali ke dunia. nak buat amalan. apekah? menyesal tak sudah.

"sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan" as-Saff ayat 3.

alasan. saya pun selalu beralasan. tegurlah saya kalau saya terlalai. semoga saya dan kita semua tak termasuk dalam golongan yang Allah sebutkan dalam ayat di atas, hanya berkata-kata tetapi tak buat apa-apa. cakap tak serupa bikin!

semoga sentiasa dalam rahmat Allah.

wallahu a'alam.

No comments: