halwa telinga

Monday, January 17, 2011

semoga jumpa di syurga~

assalamualaikum WBT...


semalam, seorang junior kami dari tahun 3 meninggal dunia disebabkan carbon monoxide poisoning. mengejut. sebaik dapat berita tu, seakan tak percaya.

carbon monoxide poisoning itu cuma sebab kepada kematian. tarikh, masa untuk malaikat mencabut nyawa kita telah ditetapkan.

"Dan setiap ummat mempunyai ajal, apabila tiba ajalnya, maka tidak dapat ditundakan ataupun disegerakan walau sesaatpun" (al-'Aaraf:34)

selamat jalan Iman. macam kata ayah Iman, "jumpa kat syurga..".

perjalanan Iman sudah selesai. bagaimana dengan kita?

nak kata perjalanan masih jauh...betul ke jauh? hanya Allah yang tahu. semoga kita semua mati dalam husnul khatimah.

teringat doa yang dibacakan oleh walid semalam, ..."Ya Allah, dia mati ketika dalam menuntut ilmu MU ya Allah...jadikanlah matinya adalah mati syahid" ayat betulnya tak lah ingat sangat. tapi maksudnya itulah.

mati ketika menuntut ilmu adalah mati syahid. tapi, bersungguh kah aku dalam menuntut ilmu ini? maka layakkah aku andai aku mati di sini untuk mendapat darjat mati syahid? Astaghfirullah!

semoga jumpa di syurga...tapi layakkah aku untuk syurga Mu ya Allah?

sama2 muhasabah diri kita balik. bagaimanakah keadaan kita di saat malaikat datang menjemput??

~wahai Tuhan ku tak layak ke syurgaMu, namun tak pula aku sanggup ke neraka Mu. ampunkan dosaku, terimalah taubatku. seungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar~


semoga roh Iman bahagia di sana. semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya.

1 comment:

humaira said...

Allah lebih menyayangi kak iman..
semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang beriman....

bagi saya, permergiannya membawa satu kesedaran yang amat besar dalam diri saya sendiri......semoga hari2 yang bakal dilalui ini dipenuhi dgn takwa dan iman kepada Allah.....