halwa telinga

Monday, January 10, 2011

sampai syurga

assalamualaikum WBT..

"bercinta sampai ke syurga". tajuk sebuah buku karangan Ustaz Hasrizal (saifulislam.com). rata-rata mengatakan buku ini sangat menarik.

"bukan buku cinta, tapi buku motivasi laa"..itulah kata-kata Hani dalam drama slot lestary 'Hani'.

saya bukanlah ingin mengulas buku ini, atau mengulas tentang drama Hani ini. tapi sekadar melontarkan pandangan apa yang selalu disebut-sebut ramai orang terutama insan yang berumur lingkungan 20-30 an ini.

apa maksud bercinta sampai ke syurga ya?

begin with the end mind

cuba renungkan salah satu habit yang disebut dalam buku 'the 7habits of highly effective people' karya Stephen R.Covey iaitu begin with the end in mind.

jadi, harus jelas lah apakah 'end' bagi diri kita.

MATI. kan? tapi, apa yang akan jadi selepas mati itu?

alam akhirat. alam akhirat yang kekal abadi selamanya. tidak seperti dunia yang hanya sementara ini.

jadi, apakah persediaan kita untuk hidup di tempat yang kekal itu? adakah sekadar pahala sebesar beg pakaian 40 kilo? nak balik malaysia pun lebih 40 kilo!

semestinya kita akan cuba kumpul sebanyak mungkin mata wang pahala , kan? ye lah, harga syurga semestinya sangat MAHAL. tapi macam mana?

dengan memilih cabang-cabang yang Allah bentangkan kepada kita di dunia ni. adakah cabang itu akan membawa kita ke syurga atau tidak? pedomannya adalah alquran dan assunnah.

perjalanan ke syurga

perjalanan ke syurga itu, adakah seorang diri? sudah tentu membosankan. sepertimana Adam AS yang juga memerlukan teman walaupun hidup di syurga. maka Allah ciptakan Hawa untuknya.

jadi, sepanjang perjalanan itu...kita bawa bersama insan2 di sekeliling kita. ke arah yang Allah suka. kan nak pegi syurga...tapi ingat, bukan si dia seorang ye. kawan2, masyarakat setempat, pesakit (bagi kawan2 yang dalam pembikinan utk menjadi doktor)..dan sesiapa sahaja.

apa yang Allah suka?

Allah suka kalau hambaNya mengamalkan Islam itu sendiri. hanya Islam agama yang diredhai Allah. Amar Maaruf Nahi Mungkar. mengajak orang lain untuk turut sama beramal dan juga menghalang atau melarang orang lain dari melakukan sesuatu yang Allah murka. alangkah indahnya kalau seluruh dunia ini mengamalkan Islam,kan?

jadi, selaku hamba yang sedia terpundak amanah khalifah itu...cuba tengok balik 7 maratib amal.

  1. peribadi Islam (fardhu muslim)
  2. keluarga Islam (bait Muslim)
  3. masyarakat Islam
  4. kerajaan Islam
  5. negara Islam
  6. khilafah Islam
  7. memimpin alam sejagat (ustaziyatul 'alam) - terus membimbingnya (alam) dengan Sistem Islam ke arah mendapatkan Syurga dan keredhaan Allah swt.
membentuk keluarga Islam merupakan salah satu tangga untuk ke arah meraih syurga Allah. apabila faham 'end' itu, insyaAllah niat untuk membentuk satu institusi kekeluargaan itu akan semakin jelas. insyaAllah. itulah yang saya faham tentang ungkapan 'bercinta sampai ke syurga' ni.

seterusnya akan lebih jelas bagaimana perjalanan bait muslim itu nanti. insyaAllah anak2 yang bakal dilahirkan akan dididik untuk menjadi penyambung rantai perjuangan Rasulullah SAW iaitu berdakwah untuk memastikan Islam tetap utuh di muka bumi ini. begitulah seterusnya. kalau sekadar melihat perkahwinan itu adalah salah satu adat yang kebiasaannya manusia lalui dalam hidupnya, maka, mempunyai anak juga pasti akan dianggap sebagai satu kebiasaan.

"alah, lepas kawen, dapat la anak." tapi, apa kisah anak tu? adakah kain putih yang perlu dicorak secantik-cantiknya bakal terconteng arang atau abu yang akan terbang ke muka mak ayah sendiri? naudzubillah!

oleh itu, didik lah mereka sebaik-baiknya. ingat, ibubapa contoh pertama dalam hidup mereka.

oh ya, satu lagi...kalau sahabat baca sekali lagi berkenaan 7 maratib amal tu, insyaAllah faham apa itu tujuan hidup seorang hamba.



*

peringatan, saya cuma mengutarakan apa yang saya fikir. untuk sama2 kongsi. kalau ade pendapat lain,ahlan.

sebab saya tengok ramai sangat yang berkahwin di usia muda, dan tak kurang juga ramai yang asyik cakap pasal nak kahwin. so saya terfikir...adakah mereka faham apa tujuan sebuah perkahwinan itu? bukanlah nak kata saya ni faham, saya pun masih cuba untuk lebih faham supaya tak tersilap langkah nanti. tp, cuba jelas dulu apa tujuannya yang sebenar. adakah sekadar utk menghalalkan perhubungan yang dahulunya haram kata hukum? fikir2 kan...~

kenapa saya tiba2 nak mengulas pasal 'bercinta sampai ke syurga' ni? sebab drama 'Hani' yang menampilkan buku tu salah satunya, dan juga sebab baru je wish kawan saya.. 'mabruk alaiki ya sohbati, semoga bahagia hingga ke syurga'. so, terfikirla jugak, ramai doa semoga bahagia sampai ke syurga, tp...apa usaha nya setelah melalui alam perkahwinan?

sekali lagi...untuk sahabat saya yang jauh nun di bumi Irbid sana, mabruk alaiki ^^. tak sangka ye, takde angin takde ribut..tup tup dah nak jadi zaujah org kan? ke saya yang tak terasa angin dari jordan sana? hihi:D. semoga bahagia hingga ke syurga.




abang saya pulak dah mintak saya cari nama baby boy utk anak dia yang bakal lahir. baby boy rupenye..:D..tunggu lah dulu, tengah survey nama. hehe~

2 comments:

nhanunmr said...

7 habits of effective Muslim by Ust.Hasrizal sgt best! :)
die amek values dlm buku stephen tu tp manipulate sket sesuaikan dgn sikap muslim..best!

(^.^)v

tuan rumah said...

lma x nmpk kt dunia blogger >_o..

7 habits of effective muslim. gud2.

gabungkan 7habits of highly effective ppl yg stephen tu tulis dgn 10 muwasafat tarbiah yg islam ajar. insyaAllah mantop! usaha2!