halwa telinga

Monday, October 31, 2011

jalan menuju Jannah

assalamualaikum wbt..

alhamdulillah. hari ni sudah 31 oktober 2011. dengan ini, umur saya bertambah lagi. 23 tahun 3 hari...

wah2!...23? tak sangka masih bernafas sehingga saya mampu mengatakan saya sudah berumur 23 tahun. pernah suatu ketika, beberapa kali mungkin...saya terfikir, sempat ke saya mencecah umur 20-an? sempat kah saya untuk mengenali alam universiti? tapi kini, saya sudah memasuki fasa 20-an, malah sudah 23. dan kini di tahun ke-5 menuntut di universiti. siapa sangka,kan? terus, apa yang patut kita katakan?

ALHAMDULILLAH.

ya, sangat bersyukur masih diberi peluang hingga ke saat ini.

sekarang...persoalan baru,

sempatkah saya menamatkan pengajian saya?

sempatkah saya bertugas sebagai seorang doktor?

itu 2 soalan berkenaan karier. seperti yang saya pernah tulis sebelum ni, saya masih rasa kelayakan sekarang amat jauh sekali. banyak lagi yang perlu saya belajar. doakan ya=)

tidak dapat tidak....persoalan keluarga turut hadir.

sempatkah saya bertemu keluarga saya lagi?
sempatkah saya sendiri membina keluarga?
sempatkah saya berbakti kepada keluarga?

Allah jua sebaik-baik perancang. secantik manapun saya atau kita semua merancang...tak kan mampu menandingi perancangan Allah swt.

***

haa...saya dah berjaya dapatkan novel Quartet. bukan novel biasa, tapi sungguh luar biasa.

penceritaan mengenai hati seorang perempuan. seorang gadis. Misa. cara penceritaan membuat saya sendiri menghayati watak Misa. mungkin juga pada realiti saya pernah rasainya perkara yang sama? wallahu a'alam=)

atau sahabat2 disekeliling saya juga pernah merasainya juga? atau mungkin kah cinta dalam diam? naaah...siapa tahu, kan? hati perempuan=). mudah terusik. jadi, jangan berani sentuh!

dah lama saya tak menulis mengenai perempuan. atau apa2 mengenai jalan menuju solehah. di bawah ni saya copied dari laman ukhti Insyirah

"Akhlaq awak harini adalah proses tarbiyyah yang akan awak berikan kepada anak-anak awak. Jadi, untuk berhajatkan sesuatu kenikmatan memperoleh anak-anak soleh solehah, 'keperitan' bermujahadah menjadi insan yang soleh solehah itu perlu ditekankan. Orang selalu pandang remeh soal ini, hakikatnya perbuatan kita hari ini natijahnya pada hari kemudian. MENCARI yang soleh sebenarnya lebih susah dari MENJADI yang solehah. Apabila MENCARI, awak tercari-cari tetapi apabila MENJADI awak tahu apa yang perlu awak jadi... Solehah pada kalam dan perbuatan."

mungkin sahabat2 boleh baca artikel penuhnya sendiri di link tu. tapi, itu ayat yang sangat menyentuh hati. 'keperitan' bermujahadah menjadi solehah. ya, siapa yang bermujahadah untuk menjadi solehah...pasti akan faham bagaimana peritnya mujahadah itu. kehidupan seharian yang memaksa diri untuk bersama ikhwah2 yang kadang sikap mereka membantu mujahadah kita, kadang - kadang ada juga yang seolah menguji iman di hati ni.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda :

“Wanita itu adalah aurat, apabila ia keluar rumah maka syaitan menghias-hiasinya (membuat indah dalam pandangan lelaki sehingga ia terfitnah)”. (HR. At Tirmidzi, disahihkan dengan syarat Muslim oleh Asy Syaikh Muqbil bin Hadi Al Wadi`i dalam Ash Shahihul Musnad, 2/36).

menjadi solehah itu adalah satu proses yang berterusan. setiap hari membawa imej 'aku seorang muslimah' ke mana2 sahaja kaki melangkah. belajar dengan imej muslimah. bergaul sebagai seorang muslimah. berkahwin juga sebagai seorang muslimah. perhubungan yang ingin dibentuk biarlah ianya bermula dengan langkah yang diredhai Allah swt. bukan lah bermula dari pergaulan yang dimurkai-Nya. indahkan permulaan, semoga sepanjang jalan menuju akhirat itu juga indah. dan akhirnya, berdua bertemu di syurga.

***

kita sering mencari-cari titik untuk berubah ke arah lebih baik. mencari sebab yang membuat kita ingin berubah. atau senang saya katakan...kita menunggu hidayah. sebenarnya, hidayah bukannya perlu ditunggu...tapi perlu dicari, diminta daripada Allah swt. Kita sebagai hamba-Nya ini lah yang perlu mendekati-Nya. usaha itu perlu. bukan tunggu kosong. nak tunggu datang bergolek? atau melayang? mencari, dan terus mencari kasih sayang-Nya.

ya, saya juga ingin berubah ke arah lebih baik. dan sedang berusaha mengubah diri ke arah lebih baik. setapak melangkah ke hadapan, kita akan rasa tak cukup. maka selangkah lagi kita tambah. dan begitu lah seterusnya...biarlah kita rasa diri kita sentiasa tidak sempurna, asal kan perasaan tu membawa kita untuk melangkah dan terus melangkah menuju Jannah-Nya. insyaAllah. amiin.

dia dan dia. saya rasa mereka sangat istimewa.

benar lah bahawa,

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)


***

Irfan aka van elektronik asked Misa :

"will you walk together with me?"....."to Jannah"

“Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan ?”

***

wallahu a'alam =)

3 comments:

faha mieza said...

Syimah.....

Sanah helwah ya gamilah.... :)

Moga usiamu diberkati, Moga hidup sentiasa dalam pimpinan-NYA...

Syimah...
sy suka entri ni...

:D

bl nk jmpa syimah bercerita panjang?? :)

tuan rumah said...

fatin, jazakillah khairan katheera ats doa2 tu. sbnrnya, bnyk yg sy nak bgitau dlm entry ni, tp perlu tapis2 jugak..hehee. tu laa...lama duk tggu ni =D

Syubli Al abyad said...

post yg ni la. quotes tu buat sy berdegup kencang.
hehe.^^