halwa telinga

Sunday, October 16, 2011

salah siapa?

assalamualaikum wbt.

pointer untuk semester lepas baru saja keluar. Alhamdulillah. walaupun masih dikira 'rendah' bagi orang yang 'tinggi', kena sentiasa ingat bahawa ada orang yang 'lebih rendah' masih memandang itu sebagai 'tinggi'.

Allah...

hamba ini,

cuba menjadi hamba yang bersyukur. cuba menjadi hamba yang bersabar.

saya pun dah bosan bila setiap kali result diumumkan, kecewa yang datang. terasa bagai usaha tidak ada kesan. sesiapa yang berada di dalam 'kasut' yang sama dengan saya mungkin faham apa maksud saya di sini. kadang2 datang rasa putus asa.

melihat mereka yang selalu ponteng, meniru, dan sebagainya masih berjaya mendapat pointer hebat, rasa cemburu menyusup ke dalam hati ni. itu lah perasaan setiap kali mendapat natijah imtihan.


~~~...tak boleh fokus langsung study malam ni. T.T

di manakah silapnya? pernah juga terasa yang admin tersilap key-in markah. sebab saya tahu si dia tak dapat jawab. banyak yang ditinggalkan kosong. tapi, bila result diumumkan, masih dapat lebih tinggi. malah jauh lebih tinggi daripada yang jawab penuh. ye, mungkin...jawab penuh tak semestinya betul. mungkin jawab tak penuh tapi precisely answered, so dia dapat markah yang sepatutnya.

mungkin hal tersilap key-in data ni tak berlaku pun ke atas saya. memang itu markah saya. tak tertukar dengan orang lain pun...tapi, ia nya terjadi kepada sahabat kami. dia tidak menduduki exam disebabkan masalah kesihatan, tapi markah yang keluar sangat power. dari mana datangnya markah tu?

then? is there any possibility that they might do another mistake too?

salah siapa?

dah nak grad dah pun. tapi masalah sama masih berlaku di pihak admin. senarai nama kami tak pernah tetap. selalu bertukar-tukar. boleh kata masih belum kemas.

mungkin markah yang tertera pada nama saya tu memang markah saya, then i should work harder. membebel di sini bukannya boleh mengubah apa yang telah berlaku.

setiap kali jawab exam, dengan gembiranya memaklumkan kepada ma ayah ,

"Alhamdulillah, ok. keluar soalan spot"

"Alhamdulillah, doktor baik2 belaka"

"Alhamdulillah, insyaAllah ok."

saya yakin, seorang ibu bila mendengar suara anak memaklumkan hal sebegitu pasti berbunga hatinya. saya jenis yang tak pandai nak selindung perasaan saya daripada Ma. kalau betul tak dapat jawab exam, saya akan cakap terus terang. walaupun satu soalan. saya minta Ma doakan kejayaan saya. doa ibu tiada hijab. insyaAllah.

tapi, bila keluar resultnya....saya dapat lihat ada sedikit perasaan terkilan pada wajah ma dan ayah. suara saya sebaik menjawab exam berbeza sekali dengan suara selepas result dikeluarkan. sungguh...rasa bersalah sangat. minta maaf Ma Ayah. kak ngah masih tak dapat berikan yang terbaik untuk ma ayah.




sekarang bukan masa untuk menyalahkan orang lain. semuanya Allah swt dah tetapkan. ini lah yang terbaik. bukan kah setiap kali berdoa, di penghujungnya kita memohon kepada Allah supaya berikan kebaikan di dunia dan di akhirat? maka, itu lah yang terbaik.

diri sendiri perlu kembali kepada basic. untuk menguatkan hati, pegangan mesti kuat. kekadang kita terlupa berkenaan beriman kepada qada' dan qadar Allah swt. rukun iman itu perkara basic, tapi sikap ambil ringan kita itulah membuat hati goyah setiap kali ditimpa musibah atau ujian.

sejauh mana keyakinan kita kepada ketentuan Allah swt? yakin lah dengan Allah, pasti kita tak kan bersedih hati.

~jangan takut, dan jangan lah bersedih hati. sesungguhnya Allah swt bersama kita~

mungkin ada silap di mana2. mungkin hubungan dengan Allah swt? mungkin ada dosa2 yang menjadi hijab? mungkin usaha masih belum cukup? wallahu a'alam.

semoga Allah swt kuatkan hati ini. sama2 istiqamah dalam usaha. jangan putus asa kak ngah!

abang saya pernah pesan, saya ni selalu diberi kemudahan dalam semua urusan selama ni. sekali Allah bagi susah, ingat lah kepada kesenangan yang Allah beri sebelum ni. Allah nak test sikit je tu. ya, semasa di sekolah apa yang saya nak capai semua saya dapat. tapi segalanya berbeza sekarang...target selalu tersasar.

setiap kali ditimpa ujian,kita bukan lah yang paling malang. ada lagi yang lebih malang daripada kita. maka, bersyukurlah wahai hamba!

*Allah kan suka, sayang, dan cintakan orang yang bersyukur dan bersabar. kata nak Allah sayang...jadi, bersabar dan bersyukur lah.

=). mesti senyum.

*buat Hasmah, saya dah baca blog Hasmah. as always...we're thinking of the same thing. chaiyyok2! insyaAllah ada lah tu hikmahnya kat mana2, kan?

doakan kejayaan kami!



3 comments:

a M i e said...

teruskan usaha.. Dia ade perancangan yang lebih baik buat kita :)

hAs's said...

syimah! kt baru perasan syimah quote nama kt kat bawah tu.huhu.
btw syukran jazilan atas nasihat :)by now,keep moving,everyone is a star and deserve to shine,so lets shine and shoot the moon,good luck!

as always-syg syimah! :D ngeh3

tuan rumah said...

amie > jzkk =). perancangan Allah is the best! nk jd hamba yg betul2 bersyukur. T.T

hasmah > huk3..T.T..masa tulis entry ni tgn sy laju je. sambil2 pujuk hati. n mata pun x kering =(. thnx jugak hasmah :). keep shooting the moon. ehee.