halwa telinga

Wednesday, June 23, 2010

manisnya iman

assalamualaikum WBT...

alhamdulillah hari ni satu paper dah lepas. babai paper physio...harap dah tak jumpa paper physio tu. semoga semua najah paper tadi...insyaAllah

--------


siapa cintakan saya? siapa cintakan anda? angkat tangan!

Hadis Anas r.a: sabda RAsulullah SAW

Tiga perkara, jika terdapat di dalam diri seseorang maka dengan perkara itulah dia akan memperolehi kemanisan iman:

Seseorang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya lebih daripada selain keduanya,

mencintai seorang hanya kerana Allah,

tidak suka kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya dari kekafiran itu, sebagaimana dia juga tidak suka dicampakkan ke dalam Neraka.

di dalam surah Ali 'Imraan ayat 31 pula, Allah berfirman...

"Katakanlah wahai Muahammad, 'jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu' Allah Maha Pengampun , Maha Penyayang"

jika kita mencintai Allah, Allah jua akan mencintai kita....subhanallah, alangkah indahnya cinta kita berbalas.kan?

jika dianalogikan ibarat mereka yang bercinta, kenapa walau badai melanda, ramai yang menentang, 'cintaku tetap utuh hanya buat mu'..(ceh). kenapa sampai begitu? sebab cinta berbalas. sekali diucap sayang, yang sebelah sana pun ucap sayang. sekali dikatakan rindu, yang sebelah sana juga menambah-nambah pula rindu. lain pula kalau bertepuk sebelah tangan. sebelah tunjukkan sayang, kalau yang sebelah lagi buat dono je, hambar lah kisah cinta mereka.

sama lah keadaannya dengan kita , cinta antara hamba dengan Tuhannya. cintakah kita kepada Allah? apa buktinya? betul-betulkah kita mengikut ajaran Rasulullah SAW sebagaimana ayat itu menyebut? bimbang andai hati kita keras, semakin hari semakin jauh dari cintaNya tanpa sedar.

ibarat insulin yang cintakan glucose, dia cuba mengurangkan kandungan glucose di dalam darah, supaya sentiasa di paras terkawal. sebab insulin tahu, glucose ni tak boleh sampai naik tinggi2...lama2 manusia pun benci!tapi, dek kedegilan glucose yang memanggil-manggil kawan-kawannya..."jom2..manusia, makan banyak2!nyum2..."

semakin lama...pertambahan glucose yang sangat tinggi menyebabkan insulin tawar hati sudah. tak menang tangan. sudah lah kamu glucose, aku nak tolong kamu supaya kamu tak dibenci manusia. kamu naik tinggi2 jugak. biaq pi la kamu! maka jadilah type II diabetes melitus atau kencing manis. aduuh! jangan degil! p/s > berwaspadalah bila makan. masih dlm mode physio kah?

mungkin ada yang bertanya.. macam mana kita nak tahu Allah cintakan kita atau tak? kalau tak tahu..ibarat bertepuk sebelah tangan jugak kan?

antaranya kita jadi sangat suka untuk beribadat. suka saya analogi kan disini, kalau sudah hangat bercinta..kalau boleh, setiap saat , setiap detik...ingin bersama sang kekasih. sesaat berpisah dirasakan setahun. (mana la belaja ayat jiwang2 karat neh!)....begitulah juga andai cinta kita tu dibalas dengan cinta Allah. hati menjadi rindu untuk mengadapNya. rindu untuk bertemuNya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Jika Allah mencintai seorang hamba maka Ia berfirman: Wahai Jibril sesungguhnya aku mencintai si polan maka cintailah dia.” (Riwayat Imam Ahmad)

Allahu Akbar! Allah mewar-warkan cintaNya terhadap hambaNya kepada Malaikat. malah disuruh pula untuk mencinta hambaNya itu. di mana nak cari cinta di dunia ni, selain hanya cinta kepadaNya sahaja lah yang begitu agung.


seterusnya, jika kita berbuat maksiat, kita akan bangkit mengadapNya.
ada yang kata, "aku hidup bergelumang dosa...layakkah untuk menerima keampunan daripada Allah? apatah lagi kasih sayang!"
sabda Rasulullah SAW:~

“Demi Tuhan yang diriku berada dalam genggaman-Nya. Seandainya kamu tidak berdosa nescaya Allah akan mematikan kamu. Kemudian Allah akan mendatangkan satu kaum yang melakukan dosa dan mereka memohon keampunan kepada Allah lantas Allah mengampuni mereka.” (Hadis riwayat Imam Muslim)



rupanya, Allah ingin melihat kita merintih...merayu memohon keampunanNya.


“Tuhan kita turun ke langit dunia pada waktu malam tatkala tiba sepertiga malam yang akhir lalu berfirman: Siapakah yang berdoa kepada-Ku nescaya aku terima, siapakah yang meminta kepada-Ku nescaya Aku beri dan siapakah yang meminta ampun nescaya Aku ampuni.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

di sini lah perlu kita ingat betapa manisnya ujian Allah, bila mana Allah datangkan ujian...hambaNya akan kembali kepadaNya. Allah ingin melihat kita begitu. merintih. merayu. menagis. mengadu. astaghfirullah ~ betapa mahal air mata ni untuk menangis di hadapanMu.

tanda yang ke-3 bila mana dada kita dilapangkan untuk menuntut ilmu yang Allah redhai.

“Apabila Allah mencintai seseorang maka ia membuatnya faham mengenai agamanya.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

jadi, hargailah masa yang Allah kurniakan kepada kita terutama sepanjang bergelar penuntut ilmu di Bumi Kinanah Mesir ini. Ardhul Barakah ini sarat dengan ilmu yang hanya menunggu kita sahaja untuk mengeksplorasi nya. istilah taubat setelah tua, must be deleted!


point seterunya dalam hadis tu, mencintai seseorang kerana Allah.
macam mana cinta kerana Allah? mencintai diri itu tatkala dengan mencintainya membawa kita semakin hampir dengan Allah. persahabatan yang dipateri atas dasar iman, dan islam...kerana hanya itu yang membawa kita ke arah keredhaan Allah.

Dalam hadis Nabi s.a.w bersabda: Sesungguhnya dari kalangan hamba-hamba Allah adanya golongan yang mereka bukan para nabi, atau para syahid. Namun para nabi dan para syahid cemburu kepada mereka pada hari kiamat disebabkan kedudukan mereka di sisi Allah. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah! Beritahulah kami siapakah mereka?Jawab Nabi:

Mereka itu golongan yang cinta-mencintai dengan roh Allah,

tanpa ada hubungan kekeluargaan dan bukan kerana harta yang diidamkan.

Demi Allah, sesungguhnya wajah-wajah mereka adalah cahaya, mereka berada atas cahaya.
Mereka tidak takut pada saat manusia ketakutan, mereka tidak berdukacita ketika manusia berdukacita

suka untuk dikongsikan di sini, kata-kata ustaz Pahrol Juoi, berkenaan cinta. untuk memahami apa itu cinta, manusia perlu faham apa itu Islam. kenapa Allah ciptakan kita? hanya 3 perkara pokok dalam membicarakan tujuan penciptaan manusia iaitu :~

sebagai khalifah

sebagai hamba

sebagai pemakmur muka bumi


dan untuk melaksanakan tiga benda ni, Allah anugerahkan kita beberapa nikmat; zahir dan batin. secara zahirnya Allah kurniakan nikmat pancaindera. batinnya pula diberi akal, nafsu dan salah satunya juga adalah cinta.

untuk menjalankan 3 tujuan itu manusia perlu bersama. tak mampu untuk membinanya secara bersendirian. lantas, di situ lah cinta itu diguna pakai. untuk bersama mencapai 3 tujuan tersebut. jadi di sini lah kita katakan cinta kerana Allah. (saya sangat suka dengar penjelasan beliau=))


~sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah Tuhan sekalian alam~
ayuh buktikan!

setakat ini perkongsian untuk kali ni. mana yang salah harap diperbetulkan.

wallahu a'alam.

ganbatte for the next paper!

2 comments:

Aain Fauzi said...

k syimah. :-* tq~! aain sgt2 suka. tq for sharing. =) doakan kita both dlm golongan yg mabuk cinta dgn Allah ;)

slm, aain.

tuan rumah said...

thanx sudi bce..insyaAllah brusaha utk cintakan Allah=)

all the best aain^_^