halwa telinga

Tuesday, October 19, 2010

hak milik

assalamualaikum WBT..

alhamdulillah. baru balik kelas.

semangat on & off. sekejap rajin, sekejap malas. bila terasa banyak yang kena baca,yang perlu dirujuk semula...rasa nak tinggalkan semua pulak..memang masalah kalau macam ni.

saya adukan kepada Ma saya sebentar td.

"jangan gitu. studi la. sikit lg."

ayat sama saja. tp, tak kisah lah. kata-kata drpd seorang ibu boleh membakar semangat si anak yang malas macam saya ni. huhu!

kekuatan itu daripada Allah. dan dapat dirasai diri ni banyak terlalai sejak akhir2 ni. banyak yang difikirkan. jd, tak hairanlah bila kekuatan itu hilang.

apa yg difikirkan?

satu tanda tanya di hujung soalan.

soalan. satu persoalan. yang sampai kini masih belum terungkai. simpulan yang kemas. satu rahsia. hanya Allah yang Maha Mengetahui.



*******

‘Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar) dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.’ (At-Taghabun:11)



segalanya di tangan Allah SWT.

ilmu.
kekuatan.
ganjaran.
ujian.
nyawa.

semuanya bertitik tolak kepada seteguh mana iman kita untuk menghadapi setiap apa yang didatangkan kepada kita. kalau iman itu lemah, diberi harta setinggi gunung pun boleh membuatkan tuannya rebah di lembah neraka juga.

bila kita akan kembalikan semua yang ada ni kepada Pemiliknya? empunya badan kita. empunya dunia ini. hidup perlu sentiasa bersedia untuk saat itu.

"sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa jika kamu tidak lakukan"
as-Saff 3

*******



entry yg x berisi. asif jiddan! =(






1 comment:

'ulya rumaisa' said...

sy pun cepat hilang semangat loni :( sian ma abah.ank die 'xbesa2' lagi. tmbh2 msk clinical ni..wuuu~
kne kuatkan hati..iman jugok