halwa telinga

Monday, October 11, 2010

saya tak sibuk

assalamualaikum WBT..

alhamdulillah,alhamdulillah dan alhamdulillah...masih dipanjangkan umur hingga ke saat ini. niat nak update blog dah lama. cuma masa yang tak mengizinkan. sudah masuk fatrah yang sangat sibuk...sibukkah saya?

malu sungguh nak kata saya sibuk. ramai lagi yang lebih sibuk dari saya. jauh sekali. jauh lebih sibuk. sibuk untuk apa? macam2. saya boleh katakan diri saya tak lah sesibuk mana sekarang ni, selagi mana hari-hari yang saya lalui hanya dipenuhi kelas sahaja.

"syimah, kul 8-4 kot. tak sibuk lagi ke macam tu?"

Tak.

berapa ramai orang yang masih ada tanggungjawab luar daripada tanggungjawab study ni.

meeting. program sana sini. wah! adik baru datang lagi...lagi sibuk. musyrifah, kakak sc...tak tahu apa lagi nak dilistkan. memang sibuk. perkara yang tak tercapai akal anda nak fikir pun terpundak atas bahu mereka.

jujur saya katakan, saya rasa malu untuk katakan 'saya sibuk, penat, tak de tenaga'. kerana saya tahu mereka lagi sibuk.

siapa?

*

belum sampai seminggu kami masuk ke tahun 4. penat. serius penat. berdiri masa clinical round 4 jam. dah rasa macam nenek tua, sakit belakang. penat bab ni kira ok, yang paling penat adalah otak yang nak ingat vocab arab ammi dan benda2 yang dah belajar 3 tahun lepas. puas diperah-perah otaknya.

"kak, dah 3 tahun duk mesir tak pandai cakap arab lagi ke?"....itulah hakikatnya.
"kan sekolah arab dulu, tak kan dah lupa?".... masalahnya itu fushah. sekarang ini ammi. jauh sekali perbezaannya.

sedih. sedih. sedih. history taking yang kaku. "apa aku nak tanya?"

palpitation?

dyspnea?

sputum?

haa...ape dalam amminya? itulah kisah di hari pertama.. sangat tercengang. terus rasa nak balik malaysia. sakit jiwa.

tapi, sekarang dah ok dah sikit2. sikit je lah. untuk history taking tu walaupun tergagap-gagap, kira ok daripada yang tak tahu sepatah haram sebelum ni. huh!

kami yang di tempat kan di bahagian geriatric (sakit org tua), banyak bekerjasama dengan pak cik- pakcik yang sangat cooperative. terima kasih pakcik sekalian.

sakit jiwa masa clinical round dah semakin berkurang. alhamdulillah.

cuma pening bila banyak sangat input yang kami dapat sehari-hari. penat otak. penat nak rewind balik apa yang kami belajar masa pre-clinical dulu. anatomy, physio....aduih laaa

kalau saya boleh mengeluh, dah beribu kali saya mengeluh. tapi, ingat Allah kata..jangan takut dan jangan sedih.

insyaAllah Allah bersama orang yang sabar.

kena selalu ingat, Allah akan mempermudahkan jalan ke syurga bagi orang yang menuntut ilmu ni. yang penting IKHLAS. niat yang ikhlas.

so, tak de keluh kesah, tak komen penat. tak de komen sibuk. ingatlah..berapa ramai lagi orang yang jauh lebih sibuk daripada kita.

lagipun, Allah kan tak kan bebani hambaNya perkara yang di luar apa yang mampu hambaNya tanggung kan?

pesanan terakhir, juga pesanan untuk diri saya juga : cuba bersikap lebih cakna tentang perkara sekeliling. Khalifatullah tak bercuti tau. dalam kesibukan harian, tugas utama itu perlu dijaga.

"opss...tambah satu lagi keje?"

tak. memang itu keje pertama kita sebaik kita lahir.

ok, setakat ni dulu. tak boleh ambik masa sangat. banyak lagi wajibat yang menunggu. salamun alaykum=)

No comments: