halwa telinga

Sunday, April 24, 2011

sc - TQawak! - baby baru is coming

assalamualaikum wbt...

alhamdulillah, semalam berjaya juga saya adakan SC bersama adik2 saya. setakat selepas evakuasi hari tu, nampaknya semalam lah Allah takdirkan untuk kami berkumpul sekali lagi.


pembentangan hadis oleh Qistina mengenai 'jangan marah' .. mengingatkan diri saya mengenai diri ini sendiri yang senang marah.

"oopss...syimah garang ke?"

respon adik2 sc saya lebih kurang begitulah. bila saya tanya "percaya tak akak ni garang?"..

semua senyum saja. tak percaya ye?


anak ke-3 selalu dikaitkan dengan unsur api. jadi, api kan panas..dan memang sinonim utk anak ke-3 ni pemarah. tapi, rasanya tak perlulah percaya bab2 unsur ni...entah betul ke tidak fakta ni kita tak tau.


tapi, rasanya ibubapa saya tahu siapa saya. mudah marah. dan rasanya mereka tahu apa saya akan buat kalau saya marah. kalau diingatkan zaman sekolah menengah dulu, selalu saja badmood. balik sekolah, kalau ada je benda yang tak puas hati...macam2 akan jadi. tambah2 kalau penat balik dari kelas tambahan pada pukul 7 malam, pastu bas pula takde,
ya Allah....Allah saja yang tahu. masa basuh baju tu, jangan la sapa2 tegur. gayanya nanti, semua orang akan kena. (setiap hari balik saja sekolah saya akan basuh baju...jimat)


sangat tak suka rasa marah.


dan setibanya saya di bumi anbiya' ni, banyak sangat saya belajar. dan sebelum saya tiba pun, saya bertekad....saya tak nak marah. betul2 nak buang perasaan marah tu. sabar itu pemadam perasaan marah saya. sabar. sabar. dan sabar. sekali sekala ada juga yang jadi mangsa. tp, mungkin depa tak sedar saya sedang curah rasa marah tu. minta maaf bg yang terkena tu...



ujian marah ni bila2 masa saja akan datang. Rasulullah SAW pesan 'jangan marah,jangan marah.jangan marah' bukanlah untuk membuang terus perasaan marah tu. sebab ada masanya kita perlu marah. benci. pada sesuatu yang dipanggil kemurkaan Allah. tp Rasulullah nak suruh kita ni handle perasaan marah tu dengan betul berwudhu', tukar posisi semasa...dsb.



selesai sesi pengisian, saya cuba tnya apa isu di Alex sekarang ni?

"alex...isu ape je. isu kawen,kawen,kawen.."

see...adik2 tahun 2 ni pun dah terkena tempias senior2 yang sudah mengambil langkah membina rumah tangga. semoga yang dibina itu baitulmuslim. rumah Islam. hidup dengan cara hidup Islam.


saya pula rasa pelik, hairan bila rakan2 4th year (ikhwah dan akhawat) sudah mula berbicara soal perkahwinan. aii...dah besar ye kamu semua. harapnya, apa yang keluar dimulut kalian seiring dengan perubahan dari segi rohaninya. baru boleh kata 'layak'. paling tidak, si lelaki boleh jadi imam solat, ajar anak isteri baca Al-quran.

itulah kisah kami dalam bulatan bijak semalam.



*

berita dari sahabat saya semalam cukup meringankan dan membebaskan saya.

lega.lega. lega. hanya sahabat saya yang sorang ni saja tahu apa dia. kan?

tq...! =). tak pelik kan benda ni jadi kalau awak relate dengan cerita saya?

bila kita terasa diri kita sudah jadi fitnah dunia, resah di hati hanya Allah yang tahu.

akhirnya, alhamdulillah. =). terima kasih sekali lagi!


*


due date kakak saya semakin hampir. tak sabar tunggu baby baru melihat dunia. semoga Allah permudahkan semuanya ya. saya dah dapat offer balik kelantan sama2 dengan depa tuk cuti raya nanti=) .. harapnya, keputusan peperiksaan tidak mengecewakan. amiin.

taktau kenapa tahun ni rindu overdose kat rumah....T.T


No comments: