halwa telinga

Sunday, July 10, 2011

kasih tak bersyarat

assalamualaikum wbt...

alhamdulillah, hari ni selesai juga assignment utk tropical medicine. walaupun bukanlah saya yang mewakili kumpulan kali ni, tapi saya turut merasa lega kerana semuanya lancar. Alhamdulillah.

cuba mencuri masa sedikit sebelum buka buku tropMed malam ni. *semoga berjaya buka buku hari ni..hoho!* sila mujahadah lah!

tergerak hati ingin menulis mengenai tajuk kali ni. 'Kasih tak bersyarat'.

pengalaman di OnG dan Paediatrics baru2 ni cukup buat diri ini semakin sayaaang pada dia yang bernama 'ibu'. Subhanallah...sangat susah untuk menjadi seorang ibu. kebetulan saya belajar di OnG terlebih dahulu, maka saya belajar mengenai keadaan ibu semasa mengandung dan melahirkan. seterusnya saya masuk ke posting paediatrics. nah, sekarang anak yang dikandung sudah dilahirkan. macam-macam pula ceritanya.

dan kebetulan juga, semasa saya di OnG, kakak saya sedang mengandung si Uwais. jadi, apa2 yang saya belajar, buat saya teringatkan kakak. jadi selalu lah saya telefon Ma di rumah, bertanyakan khabar kandungan. cuba nak 'relate'kan dengan apa yang saya belajar lah kononnya.

bila saya masuk ke paediatrics, Uwais sudah selamat melihat dunia=). sama juga, saya update proses tumbesaran Uwais. berapa berat Uwais. apa Uwais dah boleh buat. ada apa-apa masalah tak pada Uwais. sebab terlalu banyak masalah yang bayi seusia Uwais boleh ada. tapi, Alhamdulillah...Uwais sihat. *tak sabar nak jumpa!*

syok Uwais tidur=)


oh, apa kaitan dengan tajuk sebenarnya ni?

ibu dan anak. ikatan kasih sayang tu secara naturalnya terbentuk. tak perlu di ajar semasa si anak lahir "ini ibu kamu" dan anak tu akan sayang. tapi secara automatiknya, saat bayi itu dilahirkan, si ibu itulah yang dicarinya.

semasa belajar mengenai Breast Feeding , perkara pertama yang perlu dibuat adalah skin-to-skin contact antara ibu dan anak. tujuannya, supaya bayi tu dapat menyusu. tapi, susu ibu ini ada mekanismanya pula untuk keluar. dan salah satu faktornya adalah emosi si ibu. kalau mama stress atau tertekan atau tak sayang pun pada bayinya, susu tak dapat keluar. tapi, jika mama tenang, dan memandang bayinya dengan PENUH kasih sayang....susu akan keluar.

Subhanallah..menarik, kan? (mekanisma nya secara detail rasanya tak perlulah saya cerita kat sini, secara ringkas..ianya berkaitan dengan hormon )

jadi, kasih sayang antara mereka tu, memang Allah yang beri. saat melihat bayi di lahirkan, terus tak terasa sakitnya proses bersalin tadi.

kasih sayang ibu ni...entah lah. memang susah nak diceritakan. Wallahu a'alam.

apa perasaan mereka saat melihat anak yang dikandung selama 9 bulan 7 hari akhirnya berada di depan mata? kegembiraan mereka pada masa tu mungkin sebab pertama kali melihat anak. mungkin. sebab sebenar? entah. Wallahu a'alam.

apa pula sebabnya bila ibu masih tetap dengan kasih sayangnya walaupun anak selalu saja menghempas pintu bilik, bergetar lantai kayu rumah, tarik muka, menjawab.....kenapa ibu masih sayang pada kami si anak? kenapa ya ibu?

pabila anaknya sudah dewasa, ada yang sudah pandai buat kepala sendiri. kononnya keputusannya lah yang terbaik. ibu kolot. ada pula membiarkan ibu di rumah usang. tak kurang juga 'menyimpan' ibu di rumah orang-orang tua. TAPI,KENAPA IBU MASIH SAYANG?

dari kecil sampai lah usia sekarang...terlalu banyak dosa pada ibu. terlalu banyak. dan kasih sayang ibu juga TERLALU BANYAK. tak terhitung.

kenapa ya? kenapa ibu tetap sayang?

entah. sebab belum jadi ibu.

KERANA KASIH IBU TAK BERSYARAT!


ibu saya atau yang saya panggil Ma, kak ngah sayang Ma. ramai je yang jadi segan nak cakap kita sayang pada ibu kita secara depan2. saya pun. then, cuba lah bertindak tanduk tanda kita saaaaaayang pada mereka. contohnya dengan belajar betul2! *so, tak boleh malas2*

hargai lah mereka selagi kita masih punya mereka di sisi. tanpa mereka, tiadalah kita.

~saya tak pandai pun nak mengulas mengenai kasih sayang ibu ni. sebab terlalu sukar untuk dihuraikan. ayat kat atas tu pun dah pening nak dibaca. asiif jiddan.

kasih sayang itu daripada Allah swt. alangkah terbatasnya akal manusia ini untuk memikirkannya.~

link yang ingin di share :


baru pertama kali dengar. itu pun tengok kak zarith postkan di wall fb nya. inilah sebab tergerak hati ingin menulis hari ni. kak zarith rindu mak akak ye? semoga Allah merahmatinya.

al-fatihah.



me too, want to be a good mother for them. semua orang nak jadi ibu yang baik, kan? membesarkan seorang khalifatullah utk menjadi sebaik-baik khalifatullah bukan lah mudah.

terima kasih ibu!

Naufal, Iman, Uwais...jadi anak soleh utk umi dan abi ya! amiin.

kita pun (adik beradik saya)

No comments: