halwa telinga

Thursday, July 21, 2011

sedapnya air sejuk..!

assalamualaikum wbt...

alhamdulillah, hari ni, tamat juga exam OSCE utk semester ini. sekarang, dah boleh start pulun exam written pula =).

tahukah anda, MALAS ITU SATU DOSA? cuba dengar di sini *klik* --ustaz Pahrol Mohd Juoi.
baru sedar yang malas tu satu dosa Astaghfirullah..T.T. dah la suka bermalas-malasan sebelum ni. itu lah, bila yang sesuatu perkara buruk dibiasakan dalam diri. lama2 boleh jadi tabiat.

Ibnu Hajar al-Asqalalani dalam Fathul Bari, mendefinisikan sifat malas,

اْلكَسْلُ تَرْكُ الشَّيْءِ مَعَ اْلقُدْرَةِ عَلَى اْلأَخْذِ فِي عَمَلِهِ
“Malas adalah meninggalkan sesuatu (yang baik) padahal ia mampu melakukannya.”

cuba baca kat sini pula mengenai buruknya sifat malas ni.

ada beberapa contoh tokoh yang sangat rajin dalam menuntut ilmu. contohnya Imam Waqi' iaitu guru kepada Imam Syafiee. beliau tidak hanya menggunakan waktu siangnya untuk mencari ilmu atau bekerja, malah pada waktu malamnya beliau tidak akan tidur selagi belum menghabiskan sepertiga al-Quran pada hari itu. kemudian, beliau akan tidur sejenak dan bangun semula pada waktu malam untuk solat malam, dan disambung dengan istighfar sehingga waktu subuh dan seterusnya terus solat.

kita? emm..kalau bukan kita pun, saya katakan diri saya sendiri. macam langit dan bumi agaknya. sama2 bermuhasabah lah.

yuk sama2 rajin! kalau nampak saya banyak melagha atau malas...tegur lah saya ye=).

***

hari ni sudah 21 Julai, bersamaan 20 Syaaban. proses mengira hari pun dah mula. rajin sungguh pangkah kotak kat kalendar sekarang. 10 hari menuju ramadhan. 33 hari menuju Kelate. =).

hari ni sekali lagi call Ma, dan sudah mengusulkan sesuatu kepada Ma. Alhamdulillah...usul diluluskan. saya cuma nak berbuka puasa bersama abang2 dan keluarga mereka. adik2 pun cuti masa tu. biasanya, kalau deme berkumpul, yang tak ada tu adalah saya. rindu nak berkumpul ramai2. walaupun keluarga kami tak ada lah sampai berpuluh-puluh, tapi ini lah masanya untuk cuba berkumpul selagi boleh. keluarga Ma Ayah kan bakal 'membesar', jadi nanti akan lebih susah kalau nak kumpul.

maaf lah, semangat kekeluargaan ni menebal sikit. huhu!

***

Dari Anas bin Malik :

[ كان النبي صلى الله عليه وسلم يفطر على رطبات قبل أن يصلي ، فإن لم يكن رطبات فتمرات ، فإن لم يكن تمرات ؛ حسا حسوات من ماء ]

Maksudnya : ” Sesungguhnya Nabi r berbuka puasa dengan beberapa kurma basah (ruthob) sebelum solat (maghrib), sekiranya tidak ada kurma basah (ruthob) Baginda berbuka dengan beberapa tamar (kurma kering), jika tidak ada tamar (kurma kering), Baginda meneguk seteguk air “. [HR Abu Daud ]

Syaaban masih berbaki 10 hari, dan saya ada terjumpa website ni. sebagai satu guide untuk menuju ramadhan. ramadanprep.com. insyaAllah bermanfaat.

dah mula panas sekarang. sedapnya air sejuk...! air kosong letak ais pun jadi sedap.

~entry ABC (air batu campur). macam2 ada.
~betulkan saya kalau saya buat silap. ok?

ok, selamat berusaha Alexandrians. adik2 habis exam, kami kakak2 ni baru nak mula. robbuna yusahhil. robbuna yunajjah. semoga Allah mengurniakan keputusan yang terbaik untuk kita.=)

wallahu a'alam.


2 comments:

kucIngbUnge said...

Rabbuna yusahhil,kak syimah.

**eheh,sy adik,tp sy pn bru nk stat exam.hi2 =)

tuan rumah said...

haha..lupa, kite ade kakak lg setahun kt ats. ok, sy pun adik...ngeee:D.

robbuna yusahhil oggy=)