halwa telinga

Thursday, August 11, 2011

if the beloved were among us

assalamualaikum wbt..

daripada Abbas r.a..Rasulullah saw bersabda

"Orang pertama yang akan dibangkitkan daripada kubur di hari kiamat nanti ialah Muhammad saw.

Jibril a.s akan datang kepadanya membawa seekor buraq.
Israfil datang membawa bendera dan mahkota.
Izrail datang membawa pakaian-pakaian syurga.

Israfil bersuara "wahai roh yang baik! kembalilah kepada tubuh yang baik. Maka
kubur terbelah dua.

Pada seruan yang kedua pula, kubur mula terbongkar.

Pada seruan ketiga, ketika Rasulullah saw berdiri, baginda telah membuang tanah di atas kepala dan janggut baginda. Baginda s.a.w melihat ke kanan dan ke kiri. Baginda seolah dapati tiada lagi bangunan. baginda s.a.w menangis sehingga mengalir air matanya ke pipi.

Baginda s.a.w bersabda "Kekasihku Jibril a.s, gembirakanlah aku!"

Jibril a.s berkata "apakah yang kamu lihat di hadapan mu?"

Baginda s.a.w bersabda "bukan seperti itu pertanyaan aku"

Jibril a.s berkata "tidakkah kamu melihat bendera kepujian yang terpacak di atasmu?"
Baginda s.a.w bersabda "bukan itu maksud pertanyaan ku"

Baginda s.a.w bersabda "aku bertanyakan kepadamu akan umatku. dimana perjanjian mereka?"


baginda s.a.w bersabda "nescaya akan kuatlah pertolongan pada hari ini. Aku akan mensyafaatkan umatku"

Jibril a.s menyeru "wahai sekalian makhluk, datanglah ke tempat perhimpunan yang telah disediakan oleh Allah Ta'ala" Umat-umat datang dalam keadaan satu-satu kumpulan. Setiap kali Nabi Muhammad s.a.w berjumpa satu umat , baginda s.a.w akan bertanya, "di mana umatku?"

Jibril a.s akan berkata "wahai Muhammad! umat mu adalah umat yang terakhir"
Apabila Nabi Isa a.s datang, Jibril a.s menyeru "Tempatmu!". Maka Nabi Isa a.s dan Jibril a.s menangis.
Nabi Muhammad s.a.w berkata, "mengapa kamu berdua menangis?"
Jibril a.s berkata "bagaimana keadaan umatmu Muhammad?"
Nabi Muhammad s.a.w bertanya "di mana umatku?"
Jibril a.s berkata "mereka telah datang. mereka berjalan lambat dan perlahan"
Apabila mendengar cerita demikian, Nabi Muhammad s.a.w menangis lalu bertanya.

"Wahai Jibril! bagaimana keadaan umatku yang berbuat dosa?"

Jibril a.s berkata "lihatlah mereka wahai Muhammad s.a.w"

Nabi Muhammad s.a.w bertemu umatnya yang berdosa. Mereka menangis serta memikul beban di atas kepala mereka sambil menyeru

"Wahai Muhammad!"

Nabi Muhammad s.a.w berkata "wahai umatku".
mereka berkumpul di sisinya. umat-umatnya menangis.

Allah ta'ala berfirman dalam keadaan Dia amat mengetahui sesuatu yang tersembunyi.
"di mana umat Muhammad s.a.w?"
Jibril a.s berkata, "mereka adalah sebaik umat"
Allah ta'ala berkata "Wahai Jibril! katakanlah kepada kekasihKu Muhammad s.a.w bahawa umatnya akan datang ditayangkan di hadapanKu".

Jibril a.s datang semula dalam keadaan menangis lalu berkata "Wahai Muhammad s.a.w, umatmu telah datang untuk ditayangkan di hadapan Allah s.w.t".

Nabi Muhammad s.a.w berpaling kepada umatnya lalu berkata "Sesungguhnya kamu telah dipanggil untuk dihadapkan kepada Allah ta'ala"

Allah Ta'ala berfirman "hari ini, Kami akan membalas setiap jiwa dengan apa yang telah mereka usahakan. Hari ini, Aku akan memuliakan sesiapa yang mentaatiKu. Dan, Aku akan mengazab sesiapa yang menderhaka terhadapKu."

Suara jeritan dan tangisan semakin kuat.
Nabi Muhammad s.a.w menyeru
"Tuhanku..Penguasa Penghulu ku...!" "aku tidak meminta untuk diriku. Sesungguhnya aku meminta untuk umatku dariMu"

Ketika itu juga neraka jahanam berseru
"Siapakan yang memberi syafaat kepada umatnya?"

neraka pula berseru ,

"Wahai Tuhanku..! Penguasaku dan Penghuluku..! selamatkanlah Muhammad s.a.w dan umatnya dari seksaannya! selamatkan mereka dari kepanasanku. bara apiku, penyeksaanku dan azabku! Sesungguhnya mereka adalah umat yang lemah. mereka tidak akan sabar dengan penyeksaan"

Nabi Muhammad s.a.w lebih-lebih lagi sedih. Air matanya telah hilang dan kering dari pipinya. Sekali, Baginda s.a.w telah sujud di hadapan Arsy Allah swt. dan sekali lagi, baginda s.a.w rukuk untuk memberi syafaat bagi umatnya.

Para Nabi melihat keluh kesah dan tangisannya. mereka berkata "Maha Suci Allah! Hamba yang paling dimuliakan Allah ta'ala ini, begitu mengambil berat hal keadaan umatnya"

Fatimah R.A bertanya "di mana aku bakal mendapatkanmu di hari kiamat nanti, wahai bapaku?" Baginda s.a.w menjawab "kamu akan menjumpaiku di sebuah telaga ketika aku sedang memberi umatku minum"

Tatkala umat Nabi Muhammad s.a.w sedang mencari mimbar Nabi Muhammad s.a.w untuk mendapatkan syafaat pada hari kiamat, Mariam, Asiah, Khadijah dan Fatimah Az-Zahra sedang duduk. Ketika Mariam melihat umat Nabi Muhammad s.a.w , dia berkata

" ini umat Nabi Muhammad s.a.w. Mereka telah sesat dari Nabi mereka"
Suara Mariam telah didengari oleh Nabi Muhammad s.a.w..

Nabi Adam a.s berkata kepada Nabi Muhammad s.a.w
"Ini umatmu wahai Muhammad! mereka berkeliling mencarimu untuk meminta syafaat kepada Allah ta'ala."
Nabi Muhammad s.a.w menjerit dari atas mimbar lalu bersabda
"Marilah kepadaku wahai umatku! Wahai sesiapa yang beriman dan tidak melihatku, aku tidak pernah lari dari kamu melainkan aku sentiasa memohon kepada Allah ta'ala untukmu!"
Umat Muhammad s.a.w berkumpul di sisinya.

ketika di atas sirat, Nabi Muhammad s.a.w bersabda kepada malaikat Malik
"Wahai Malik! dengan kebenaran Allah ta'ala ke atasmu, palingkanlah wajahmu dari umatku sehingga mereka dapat melepasi! jika tidak, hati mereka akan gementar apabila melihat wajahmu"

Nabi Muhammad s.a.w berhenti di atas sirat. Setiap kali baginda s.a.w melihat seorang dari umatnya bergayut di atas sirat, baginda s.a.w akan menarik tangannya dan membangunkan dia kembali . Nabi Muhammad s.a.w berkata

" Tuhan! Selamatkan mereka! Tuhan! Selamatkan mereka!"

assalamualaikum wbt..

tulisan di atas dipetik dari klip video 'Rasulullah saw menangis di padang mahsyar' . kasihnya Rasulullah saw kepada kita selaku umatnya. cintanya baginda kepada kita. sayangnya baginda saw kepada kita.

kita? sayangkah, cintakah, kasihkah kita kepada kekasih Allah swt ini?

satu rancangan 'lau kaana bainana' @ seandainya baginda bersama kita@ if the beloved were among us. Rancangan yang menarik. mempamerkan atau cuba menghidupkan semula akhlak2 Rasulullah saw di dalam kehidupan masyarakay zaman moden ini. saya pun baru berkesempatan menonton beberapa video berkenaan rancangan tersebut.


if the beloved were among us,
those from far and near will come to Him,
hoping to see the sun of goodness before it sets,
desiring to be near Him,
in his company the souls fell great,
if He prays, Allah will surely answer,
the light of Taha will not cease to exist,
Oh You who answers the prayers,
please fulfill our hope to meet Him,
I'm willing to sacrifice my life for You ,
Oh beloved,
Muhammad honor of strangers,
In your company the souls feel great,
O' Mercy of the world,

**

tilik diri sendiri. dah cukup sempurnakah aku untuk bertemu Allah swt nanti? untuk bertemu Rasulullah saw? golongan manakah aku di 'sana' nanti?

Ya Allah, tempatkan lah kami di kalangan hambaMu yang soleh.

***

alhamdulillah, hari ni hari merdeka. bukan 31 ogos, tp merdeka exam tahun 4. officially, we're done with our 4th year! Alhamdulillah. insyaAllah bakal melangkah ke tahun 5 pada 8 Oktober 2011 nanti. insyaAllah. semoga Allah permudahkan semua urusan.

selamat menjalani kelas elektif ye kawan2 =).

oh ye, sanah helwah untuk tolibah mujtahidah. hari jadi di hari 'merdeka'^^. semoga panjang umur, murah rezeki. yang paling penting, semoga sentiasa di dalam rahmat Allah swt. May Allah guide you to a better life.

***
~ kita memberi sayap kepada seseorang untuk terbang menyentuh langit,lalu kita mematahkan sayap itu sebelum dia sempat menyentuh langit. itu lebih menyakitkannya berbanding sekiranya dia tidak pernah mendapat sayap itu atau tidak pernah melihatnya dan tidak pernah terbang walau seinci ~

uh..hasyimah sedang mengarut

8 comments:

::mysar al-masyari:: said...

lau kaana bainana,
tegarkah kita utk sedetik mengabaikan selawat kpd nya?

lau kaana bainana,
sanggupkah kita meninggalkan sunnahnya walaupun seinci?

lau kaana bainana,
mampukah kita memadam segala kebimbangan baginda terhadap kita yg dicintainya?

lau kaana bainana,
sanggupkah baginda memandang kita yg telah mengkhianatinya???

lau kaana bainana...
aku teringat saat berada di qaryah ramadhan lalu, sang guru yg mulia itu berkata,

"Jika sebegini(suasana jemaah dtg utk solat terawih) sambutan umatnya menyahut undangan bilal ke masjid cukup membuat Rasulullah tersenyum lega..."

wahai Yang Maha Pengampun, ampunkanlah kami sekiranya kami menyebut nama kekasihMu, tidak seagung akhlaknya...


::lau kaana bainana::

kucIngbUnge said...

subhanallah.subhanallah.
zkk,kak syimah..
penyunting semangat di kala roda di bawah.

-mohon copy,eh..:)-

tuan rumah said...

mysar al-masyari aka cekdah > masyaAllah...mantop! ~lau kaana bainana~

oggy > wa iyyaki=). sekadar berkongsi sbb bila tgk je video tu terfikir 'ini ke rupa,akhlak yg nk tunjuk kt Rasulullah saw nnt?'

tuan rumah said...

oggy > lupa...blh je nk copy ;)

::mysar al-masyari:: said...

terima kasih ;D
saya tahu saya mmg mantopp

tuan rumah said...

mysar al-masyari > pantang dipuji -_-

::mysar al-masyari:: said...

norma org melayu:

'wah,cantik baju awak'
'eh,baju tahun lepas laa,'

>>org tak tanya pn baju zaman bila,org puji.tapi bg org melayu tak boleh pn nk ucap terima kasih.apekah???

...terima kasih :)

ummu uwais said...

tq for sharing.alhamdulillah,TV AlHijrah ada siar rakaman ni setiap ahad.memang sangat membantu untuk koreksi akhlak umat zaman sekarang *termasuk diri ini.huu