halwa telinga

Tuesday, August 2, 2011

memori Ramadhan

assalamualaikum wbt...

alhamdulillah, melangkah sudah ke bulan Ramadhan. Ramadhan di sini jauh bezanya dengan puasa di Malaysia. suasana yang sangat meraikan Ramadhan. tempat yang paling menjadi tumpuan utk solat tarawih, Gami' Ibrahim @ Qa'id Ibrahim @ masjid Ibrahim. belum ada peluang untuk ke sana. insyaAllah bakal sampai masanya nanti.

teringin...


teringat Ramadhan yang lepas. 1 Ramadhan di Tanah Haram. memori Ramadhan, bukan memori daun pisang.

kalau mainkan bacaan Syeikh Sudais dan Syuraym di laptop....teringat terus kpd suasana di sana.

*diari retrograde (malam ke pagi)

pada malam hari, tingkat 2 masjidilharam menjadi port kami untuk solat tarawih. melihat kaabah dari atas. hakikatnya, tingkat 2 tu sangat panas. berpeluh-peluh! tapi, 'sejuk'nya hati tatkala mendengar bacaan 2 orang syeikh ni. tenang je. kadang2, kalau rasa dahaga pergi saja minum air zamzam di belakang saff. sejuuuk. dan sedap=).

pada waktu pagi, bangun sahur dan bersiap untuk pergi solat subuh. usai solat subuh, stay lah kat masjid seberapa lama yang kita nak. kalau waktu pagi ni, salah satu benda yang buat saya kagum, sangat kagum, bila melihat petugas2 yang membersihkan lantai masjid. cekap, tangkas, dan LICIN berkilat. sekelip mata. hoho!

petang, sementara tunggu asar kami selalu duduk berhampiran bukit safaa. sebab kat situ sejuk. hee:D.

lebih kurang dah nak masuk waktu berbuka, kami masuk je ke kawasan berbuka puasa yang telah disediakan. makanan yang dihidangkan adalah makanan yang disedekahkan oleh individu yang sangat bermurah hati. macam saya pernah beritahu dulu dalam entry 'memekarkan cinta di kota Mekah', ."Fastabiqul Khairat" sangat dipraktikkan. dan sesiapa yang nak bersedekah, peluangnya dibuka di sini.

suasan sementara menunggu waktu berbuka.

seterusnya selepas berbuka, solat maghrib di masjidilharam, dan pulang ke hotel. bila nak masuk waktu Isya', kami kembali ke masjidilharam semula dan pergi ke port waktu malam; tingkat 2. =).

***

untuk sahabat2 yang bakal pergi menunaikan umrah cuti musim panas ni insyaAllah...sehari itu dirasakan sangat singkat. sekejap sahaja, sudah masuk waktu berbuka. jadi, apa yang penting, manfaatkan keberadaan di sana semaksima yang mungkin. memandangkan sahabat2 ke sana di minggu terakhir Ramadhan, maka rebut lah keberkatan dan pahala sempena bulan mulia ini.

apabila saya ditanya, "ada tak nasihat2 sebelum saya pergi sana?"

~doa lah banyak2 supaya hajat untuk menjadi tetamu Allah swt menjadi kenyataan. apa2 pun boleh jadi selagi kita tak tiba di sana. dan bila tiba di sana, doakanlah semuanya berjalan tanpa masalah.

~betulkan niat semula. Ikhlaskan hati. ziarah ini bukan sebab ramai kawan2 yang dah pergi ke sana. tapi, semata-mata kerana Allah swt. dambakan kasih sayangNya. untuk mendapatkan cinta yang sebenar-benarnya iaitu Cinta Allah swt. dan semoga cinta kepada Rasulullah saw dan Islam yang diperjuangkan baginda saw semakin bertambah.

bagi saya...ini lah yang paling penting. Niat.

~mungkin ada di antara kita yang ingin ke sana untuk memulakan satu titik perubahan dalam hidup. Alhamdulillah. namun, apa2 pun...cuba perbaiki diri dari sini lagi. kerana hidayah drpd Allah swt tu hanya milikNya. kita yang berusaha untuk meraihnya. sama juga, kena ikhlas.

~ seterusnya, cuba manfaatkan peluang yang diberi semaksima mungkin.

saya tak pandai nak bagi tips atau nasihat untuk persediaan menjadi tetamu Allah swt di sana kerana saya bukanlah yang selayaknya. cuma bagi saya, persediaan spiritual atau hati itulah yang PALING penting. sangat2 penting.

***

bagi sahabat2 yang belum berpeluang ke sana, jangan sedih naa. saya yang menulis ni pun rasa risau juga kalau buat sahabat2 saya ni sedih =(. Anggap lah cerita2 saya yang duk kata rindukan Ramadhan di sana, sebagai pembakar semangat untuk memulakan langkah menuju ke sana (kumpul duit,perbaiki diri dan hati). akan sampai masanya nanti. InsyaAllah. apa yang Allah swt beri tu kan yang terbaik. =)...mana la tau, Allah swt nak bagi peluang pegi dengan mahram betul..ngee;p

***

kalau ada peluang, saya pun nak jejakkan kaki ke sana lagi. InsyaAllah. dan kami ada cita2 for the next visit^^.

***

robbuna yusahhil untuk paper paediatrics. semoga Allah permudahkan.

~hasyimah, sila rajin, okeh? -_-

doakan!

2 comments:

faha mieza said...

Salam...

Syimah, jzkk kongsi pengalaman puasa di sana...

Saya sendiri pun tidak kesempatan ke sana lagi, namun sebenarnya saya sudah memasang hajat, yang saya hendak ke sana dengan ahli keluarga saya, lebih2 lagi, dengan 'dia' yang bergelar 'imam' buat saya...

Namun, apa yang dirancang, semuanya balik semula kepada ALLAH, kerana DIA lah sebaik-baik perancang...

Selamat beribadat...n juga All the best untuk subjek2 yang seterusnya...

Rabbuna yusahhil..

Kullu sanah wa enti toiyyibah :)

tuan rumah said...

wslm wbt.

sekadar berkongsi pengalaman. kalau boleh saya nak kwn2 yg nk pegi cuti nnt dapat yg lebih baik drpd saya.

sapa2 pun ada impian macam fatin; nak pegi dgn keluarga dan dgn 'dia'. tak terkecuali saya=). dengan harapan lebih tenang utk beribadah.

insyaAllah, akan sampai lah masanya nanti.

All the best juga utk fatin. <3 <3 <3

wa enti toyyibah=)