halwa telinga

Saturday, July 16, 2011

ditelan pahit, diluah sayang

assalamualaikum wbt..

alhamdulillah. Allah memberi peluang menghirup udara 15 Syaaban. betul kan hari ni 16 Julai bersamaan 15 Syaaban? tiba2 ter-ragu2 (minta maaf merosakkan tatabahasa) bila tengok status salah seorang sahabat menyatakan 15 Syaaban pada 17 Julai iaitu esok. kalau Malaysia, esok lah nisfu Syaaban.

countdown di 'rumah' saya ni menunjukkan berbaki 15 hari menuju Ramadhan. Allah...sungguh cepat masa berlalu. esok pula saya ada exam paper Tropical Medicine. MCQ. banyak lagi yang belum habis dipulun sebenarnya. cuma nak rehat sekejap je, boleh ke?

hari terakhir kuliah tahun 4. tak terasa, rupanya sudah sampai hari terakhir kuliah tahun 4! esok sudah mula imtihan akhir. dimulakan dengan MCQ. Semoga Allah permudahkan.

sehingga hari terkahir ni, terlalu banyak yang dilalui dan dirasai. 'suka-duka-pahit-manis' orang kata. kadang2 buat saya tersenyum bila teringatkan setiap detik bersama-sama rakan2 sekuliah. kadang2...buat hati ni rasa sayu. sedih.

kenapa?

ini mungkin small matter bagi kita. ya, saya pun rasa small matter. bab terasa dengan kawan, itu cerita anak-anak kecil saya kira. kita sudah dewasa. dah 22 kan? semoga fikiran juga berkadar dengan umur. saya masih anggap itu masalah kecil antara mereka. sebab masing2 masih pendam. tapi, yang melihat ni. dalam hati hanya boleh kata "alahai kawan2 aku,". =)

yang ni kata begini, yang tu kata begitu.

masing2 nak pertahankan hujah masing2.

lumrah, tak semua orang sudi mengalah. tak semua orang sanggup mengatakan :

"it's ok" sebagai tanda mengalah.
"entah" bila tidak tahu.
"minta maaf" kalau salah.
"terima kasih" sebagai adab menerima.

saya mengaku semua orang berprinsip. tapi, suka saya bertanya..."apa asas prinsip kita tu?"
tahu apa maksud saya, kan?

persahabatan itu ada tiga peringkat :

berlapang dada ( salamatus sodri)

berfikiran positif (husnu zhon)

mengutamakan orang lain (ithar)

hari tu, dalam kelas Hanun tak sempat habiskan tazkirah mengenai husnu zhon. (hee..mokteh, request entry lepas exam boleh?)

saya pun tak pandai nak buat ayat. ini entry untuk mereka, juga peringatan untuk saya kerana saya pun ada kekurangannya. cuba berlapang dada, boleh? jangan tambah perisa yang tak best pada hati tu=). berlapang dada tu tahap paling rendah dalam persahabatan. kalau itu pun kita tak mampu, susah lah nak jaga hubungan antara kita dengan mereka.


Rasullullah S.A.W. pernah bersabda:
"Sesungguhnya dalam kalangan hamba Allah,ada manusia yg bukan para nabi dan bukan pula para syuhada,tetapi para nabi dan syuhada cemburu kpd mereka di Hari Kiamat kerana kedudukan mereka di sisi Allah.


Para sahabat bertanya,
“Wahai Rasulallah,beritahulah kpd kami siapakah mereka itu?”

Rasulallah pun menjawab,
“Merekalah kumpulan manusia yg saling berkasih sayang kerana Allah bukan kerana hubungan keluarga dan bukan pula kerana harta yg saling mereka berikan.Demi Allah,sesungguhnya muka mereka bercahaya dan mereka berada di atas cahaya.Mereka tidak takut apabila manusia berasa takut dan mereka tidak berdukacita apabila manusia lain berdukacita.”



kalau sekali berkawan, biar lah sampai ke syurga=).

tahun depan, semester depan..kalau boleh kita jadi lebih BAIK. malah, setiap detik yang berlalu kalau boleh kita sentiasa ke arah lebih baik.

ok, minta maaf salah silap sepanjang menjadi sahabat kamu semua.

semoga Allah berikan kejayaan kepada kita dalam peperiksaan kali ni.

robbuna yusahhil ya akhawati.

inni uhibbukunna jami'an lillah. dan semoga selamanya kerana Allah.

3 comments:

Kryptonite Merah said...

nak jd org fst komen!! ^_^

“Jika seseorang itu sayang kepada sahabatnya maka hendaklah dia beritahu bahawa dia menyayanginya.” (Riwayat Abu Daud)

hee~ tu je~ prkongsian hadis :D

Kryptonite Merah said...

ehh..trtinggal sesuatu kt komen tu...

uhibbuki fillah ya ukhti ^^

tuan rumah said...

musafir muslimah aka bdk galaxy :D...syukran ats hadis tu. uhibbuki fillah jg. belajar rajin2 naa..all the best!