halwa telinga

Wednesday, May 11, 2011

nikmat yang jarang disyukuri....~ingatan~


assalamualaikum wbt..

alhamdulillah, alhamdulillah..alhamdulillah...Allah masih beri peluang untuk kita menggerakkan lidah untuk memujiNya. alhamdulillah...


"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang" An-Nahl ayat 18.


kalam Allah, tiada sesiapa pun dapat menidakkannya. nikmat Allah. betapa banyak nikmat Allah..


nikmat INGATAN.

siapa sedar yang ingatan itu satu nikmat? manusia akan sedar akan harga sesuatu nikmat sebaik hilang nikmat itu.

saya mungkin salah seorang manusia itu.

hilang ingatan ke?

bukanlah sampai hilang ingatan. tapi, semakin hari jadi semakin pelupa. tak tahu kenapa.

"ujian Allah ni syimah...mungkin dulu mu dop sedar Allah bagi nikmat ingatan ni.." hati mula memujuk.

bila jadi pelupa...banyak perkara tak elok berlaku, benda yang dirancang tak menjadi, dan saya rasa macam otak ni dah macam disorganized. tak tersusun. Allah...rasa hilang satu nikmat.


banyak sangat ke lupa? belajar camana?


saya lupa apa yang saya kena buat hari tu. dah lama saya rasa yang sa
ya dah jadi pelupa. saya lupa kat mana saya simpan duit. urusan keperluan sendiri pun boleh lupa. hari ni, seorang sahabat ni telefon pagi tadi, bertanyakan pada saya sama ada sudah sampaikan ke belum barang yang dia kirim kepada seorang birthday girl.


dari majlis transisi hari tu (15 April 2011) lagi sebenarnya. lama saya nak recall pasal hadiah tu. "hadiah?" ~ada dapat hadiah ke pergi transisi?~ aduh, lambat betul. lama baru teringat yang hadiah tu saya tertinggal di majlis transisi di asrama MARA. Ya Allah...macam mana boleh lupa? bersalahnya dah hilangkan hadiah orang...~


kalau nak senaraikan perkara yang saya lupa...banyak dah kot.

bila belajar, alhamdulillah...takda la lupa sangat. cuma kalau dalam kelas tu tak boleh jawab sebab tak tahu. walaupun ada je yang saya lupa. ~T.T..lupa lagi~


macam mana boleh jadi pelupa? saya fikir sorang2.

mungkin sebab kurang bersyukur.

kurang fokus semasa buat sesuatu perkara tu pun mungkin juga. ya, FOKUS. nak latih fokus, cuba fokus masa solat. mukmin yang berjaya, khusyu' dalam solatnya.

mungkin juga selalu terlalai.


sebab tu kena selalu tajdid niat. ingat Allah. ingat Islam. Ingat umat Islam. ingat Ma Ayah. Ingat semua orang yang berkorban untuk kita....sebenarnya terlalu banyak perkara yang menjadi pembakar semangat untuk terus ke hadapan. ~ bila tulis macam ni, jadi semangat balik :D~

maka, hargai lah nikmat ingatan yang telah dikurniakan Allah tu. jangan bila sudah jadi 'pelupa' macam saya, rasa haru biru semacam. baru sedar erti syukur.

maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan? ~ar-Rahmaan.


***

hari ni Ma cerita detik2 melahirkan anak2 ...

"ma, sakit dop beranok anak2 Ma?"

"Ma beranok nga tok bidan jah. doa banyak2, Allah wat mudoh laaa. baca surah Maryam"

"takutnyo ma beranok...sakit la tengok. masa ngandung tu pun mace2 buleh jadi,"

Ma gelak je dengar saya cakap macam tu. tapi betul...tengok video pun dah rasa ngeri. belum tengok yang live.

semoga Allah permudahkan kakak saya melahirkan anak sulung. hari ni sepatutnya dah due date. baby sepatutnya dah keluar. tapi, Allah dah tetapkan bila seorang hamba itu lahir ke dunia. insyaAllah sampai lah masanya nanti. waah..tak sabar nak tengok orang baru. rindu Iman dan Naufal juga.


doakan result exam surgery dan internal medicine minggu depan insyaAllah. doakan semuanya lulus.

"ma, kak ngah takut tunggu result,"
"laa..bakpo takut? insyaAllah tak dop gapo2 lah"
"tapi.."
"tak po...ore lain buleh, bakpo kito takleh? dalam 100, ada kita. dalam 10, ada kita. kalau satu, itu kita.."

kata2 last tu ayah pernah cakap pada saya masa di maahad dulu.

1 comment:

kak ayet said...

good luck kak ngah,dalam presentation.
~da start sero sakit sikit2 ni.tapi takda tanda2 lagi.uhh..dup dap2..